Show simple item record

dc.contributor.authorGutiérrez Jordano, Carmen
dc.contributor.authorAndreu-Lara, Carmen
dc.date.accessioned2024-07-17T10:52:53Z
dc.date.available2024-07-17T10:52:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationAusArt 12(2) : 163-173 (2024)
dc.identifier.issn2340-8510
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/68893
dc.description.abstractThe presence of animals throughout the history of art is marked by an exceptionalist humanism that has resorted to the animal as a mirror of human identity. The dematerialization of art in the 1960s favored the development of face-to-face, performative and relational artistic practices in which an interest in the non-human animal presence appeared. However, contemporary art has maintained a utilitarian vision in relation to non-human animals and their bodies that categorizes them as ‘objects’ in an instrumentalizing sense. This article aims to contrast the conceptual approaches and strategies that differ between artistic creation in an anthropocentric framework, and that which is proposed from an interspecies alternative of care and empathy. We propose to highlight an expanding ecological consciousness that rethinks the modes of interspecies creation, highlighting the recent work of artists such as Jenny Kendler and Maja Smrekar, who question our way of relating to each other while proposing symbolic alternatives that enhance our empathy towards other animals.; La presencia de los animales a lo largo de la historia del arte está marcada por un humanismo excepcionalista que ha recurrido al animal como espejo de la identidad humana. La desmaterialización del arte en los años 60 favoreció el desarrollo de prácticas artísticas presenciales, performativas y relacionales en las que aparecía un interés por la presencia animal no humana. Sin embargo, en el arte contemporáneo se ha mantenido una visión utilitarista en relación con los animales no humanos y sus cuerpos que los cataloga como ‘objetos’ en un sentido instrumentalizador. Con este artículo se pretende contrastar los planteamientos conceptuales y estrategias que difieren entre la creación artística en un marco antropocéntrico, y la que se plantea desde una alternativa interespecies de cuidado y empatía. Nos proponemos subrayar una conciencia ecológica en expansión que replantea los modos de creación interespecies, destacando el trabajo reciente de artistas como Jenny Kendler y Maja Smrekar, que cuestionan nuestra forma de relacionarnos a la vez que proponen alternativas simbólicas que potencian nuestra empatía hacia otros animales.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
dc.titleArte de contacto interespecies: las prácticas artísticas contemporáneas de cuidado hacia los animales no humanos
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Attribution-ShareAlike 4.0 International
dc.identifier.doi10.1387/ausart.26143


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2024 UPV/EHU Attribution-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2024 UPV/EHU Attribution-ShareAlike 4.0 International