Show simple item record

dc.contributor.authorVíquez-Paniagua, Ana Gabriela
dc.contributor.authorLeiva, Juan Carlos
dc.contributor.authorMora-Esquivel, Ronald
dc.date.accessioned2024-10-03T07:21:22Z
dc.date.available2024-10-03T07:21:22Z
dc.date.issued2024-09-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 24(2) : 55-67 (2024)es_ES
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/69658
dc.descriptionJEL: J16, L26es_ES
dc.description.abstract[EN] This study aims to analyze the performance of university women in active entrepreneurship from the perspective of cognitive variables, such as vigor and affective commitment, and contextual variables, such as the social and university environments. The study follows a multilevel analysis with a three-way interaction model. The data analysis covers 6779 university students from 39 countries, included in the GUESSS Survey, 2018. The evidence indicates a positive influence of the interaction between vigor and affective commitment on the performance of companies created by female university entrepreneurs. It shows the dependence of this interaction on the social and university environment, mainly on the social environment. This empirical study focuses on university students with active startups and determines the main influences on their business performance. This study has important theoretical implications that enrich the understanding of the relationships between the studied variables and contribute to existing knowledge. It mainly highlights the relevance of vigor and affective commitment for business success. Furthermore, it suggests the need for a more elaborate theory on interactions in the business context.es_ES
dc.description.abstract[ES] Este estudio tiene como objetivo analizar el desempeño de emprendimientos activos de mujeres universitarias desde la perspectiva de variables cognitivas como el vigor y el compromiso afectivo y variables de un contexto como el entorno social y universitario. El estudio aplica un diseño cuantitativo. El análisis de los datos abarca una muestra de 6779 estudiantes universitarias de 39 países, incluidas en la Encuesta GUESSS, 2018. Se aplicó un análisis multinivel. La evidencia indica que existe una influencia positiva de la interacción entre el vigor y el compromiso afectivo en el desempeño de empresas creadas por mujeres emprendedoras universitarias, así como la dependencia de esa interacción con el entorno social y universitario, principalmente con el social. Este estudio empírico se centra en las estudiantes universitarias con emprendimientos activos y determina las principales influencias en su desempeño empresarial. Este estudio tiene implicaciones teóricas importantes que enriquecen la comprensión de las relaciones entre las variables estudiadas y contribuyen al conocimiento existente, principalmente destaca la relevancia del vigor y el compromiso afectivo para el éxito empresarial. Además, sugiere la necesidad de una teoría más elaborada sobre interacciones en el contexto empresarial.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectperformancees_ES
dc.subjectvigores_ES
dc.subjectaffective commitmentes_ES
dc.subjectuniversity environmentes_ES
dc.subjectsocial environmentes_ES
dc.subjectGUESSSes_ES
dc.subjectdesempeñoes_ES
dc.subjectcompromiso afectivoes_ES
dc.subjectentorno universitarioes_ES
dc.subjectentorno sociales_ES
dc.titleThe Effect of Vigor and Affective Commitment on the Performance of Women Student Entrepreneurs: the Moderating Role of the Social and University Environmentes_ES
dc.title.alternativeEl efecto del vigor y el compromiso afectivo en el desempeño de las mujeres estudiantes emprendedoras: el papel moderador del entorno social y universitarioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5295/cdg.242159aves_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.242159av
dc.subject.jelJ16
dc.subject.jelL26


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License