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dc.contributor.authorFreire de Souza, Meiry Altino
dc.contributor.authorAguilar Madeira, Maria José
dc.contributor.authorCarvalho, Luísa
dc.contributor.authorFilipe Alexandre, Pereira Duarte
dc.contributor.authorLurdes, Simão
dc.date.accessioned2024-10-03T07:29:33Z
dc.date.available2024-10-03T07:29:33Z
dc.date.issued2024-09-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 24(2) : 21-37 (2024)es_ES
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/69660
dc.descriptionJEL: O32, O30es_ES
dc.description.abstract[EN] The emergence of digital technologies and the expansion of their use has significantly transformed organisations and their Business Models (BM), modifying their traditional structures, redefining the client’s meaning and positioning, as well as retally adjusting the way individuals live and interact with each other in the Fourth Industrial Revolution, also known as Industry 4.0 (I4.0). This research aims to reflect on the confluence of factors influencing BM through digitalisation and I4.0 disruptive technologies. Firstly, a Systematic Literature Review was conducted to map the top articles and most persuasive authors in the area, journals, institutions, and countries with the most publications within this theme. Secondly, five thematic clusters were pointed out and analysed through the co-occurrence of keywords. Finally, an in-depth analysis was run to identify influencing aspects of BM in the digitalisation era, relating them to specific I4.0 technologies. The research revealed that digital technologies enable improvements in distribution strategy and traceability, facilitate the relationship between buyers and suppliers, improve customer segmentation and product demand forecasting, enable cost reduction, and assist in implementing circular economy practices. In the context of the pandemic/COVID-19, BM has changed significantly, making it necessary to deepen knowledge about digitalisation and adopt I4.0 technologies.es_ES
dc.description.abstract[ES] El surgimiento de las tecnologías digitales y la expansión de su uso ha transformado significativamente las organizaciones y sus Modelos de Negocio (MN), modificando sus estructuras tradicionales, redefiniendo el significado del cliente y su posicionamiento, así como ajustando la forma como los individuos viven e interactúan con ellos en la Cuarta Revolución Industrial, también conocida como Industria 4.0 (I4.0). Esta investigación tiene como objetivo reflexionar sobre la confluencia de factores que influyen en los MN por la digitalización y las tecnologías disruptivas de la I4.0. Primer, se realizó una Revisión Sistemática de la Literatura para mapear los artículos más destacados y los autores más persuasivos en el área, así como las revistas, instituciones y países con mayor número de publicaciones dentro de esta temática. Después, mediante la coexistencia de palabras clave, se señalaron y analizaron cinco grupos temáticos. Finalmente, se realizó análisis en profundidad para identificar aspectos influyentes del MN en la era de la digitalización relacionándolos con tecnologías específicas de la I4.0. La investigación reveló que las tecnologías digitales permiten mejoras en la estrategia de distribución y la trazabilidad, pueden facilitar la relación entre compradores y proveedores, permitir una mejor segmentación de clientes y previsión de la demanda de productos, además de permitir la reducción de costes y ayudar en la implementación de prácticas de la economía circular. En el contexto de la pandemia/COVID-19, los MN ha cambiado significativamente, siendo necesario profundizar en el conocimiento de la digitalización y la adopción de tecnologías de la I4.0.es_ES
dc.description.sponsorshipThe authors would like to thank NECE—Research Unit in Business Sciences. This work was support by FCT - Fundação para a Ciência e Tecnologia, I.P. by project reference UIDB/04630/2020 and DOI identifier 10.54499/UIDB/04630/2020. And by National Funds provided by FCT- Foundation for Science and Technology through project UIDB/04007/2020 Universidade de Évora & CEFAGE. We are very grateful to anonymous reviewer for their invaluable suggestions which markedly improved the final version of the article.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectindustry 4.0es_ES
dc.subjectdigitalisationes_ES
dc.subjectbusiness modelses_ES
dc.subjectfactorses_ES
dc.subjecttechnologieses_ES
dc.subjectinnovationes_ES
dc.subjectindustria 4.0es_ES
dc.subjectdigitalizaciónes_ES
dc.subjectmodelos de negocioes_ES
dc.subjectfactoreses_ES
dc.subjecttecnologíases_ES
dc.subjectinnovaciónes_ES
dc.titleConfluence of Factors that Influence Business Model by Digitalisation and Industry 4.0 Technologieses_ES
dc.title.alternativeConfluencia de Factores que Influyen en El Modelo de Negocio por la Digitalisación y las Tecnologías de la Industria 4.0es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2024 by-nc-nd This article is distributed under the terms of the Creative Commons Atribution 4.0 Internacional License
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.5295/cdg.232079maes_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.232079ma
dc.subject.jelO32
dc.subject.jelO30


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