UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • UPV/EHU - Otras Publicaciones
  • Management Letters/Cuadernos de Gestión
  • Volumen 05. Número 2 (2005)
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • UPV/EHU - Otras Publicaciones
  • Management Letters/Cuadernos de Gestión
  • Volumen 05. Número 2 (2005)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Internacionalización de la producción en las factorías navales

Thumbnail
View/Open
CdG_522.pdf (162.3Kb)
Date
2005
Author
Guisado Tato, Manuel
Ferro Soto, Carlos
Vila Alonso, Mercedes
Metadata
Show full item record
Cuadernos de Gestión 5(2) : 15-28 (2005)
URI
http://hdl.handle.net/10810/7412
Abstract
[ES] La internacionalización de la producción de las factorías navales viene impulsada por las posibilidades que las nuevas técnicas de construcción abren a la desagregación de los procesos productivos. Además, los avances experimentados en las tecnologías de la información y comunicación reducen los inconvenientes de la deslocalización de actividades en distintos centros ubicados en áreas geográficas distantes. Asimismo, el abaratamiento de los costes de transporte resta importancia a los escollos del desplazamiento de las partes del buque entre los distintos puntos de construcción. Pese a ello, en el sector naval, cuyo mercado objetivo habitual es de ámbito mundial, la internacionalización de la producción resulta ser una práctica menos frecuente.
 
Por ello, en este trabajo perseguimos identificar las claves que rigen los procesos contemporáneos de internacionalización en general y los de internacionalización de la producción en las factorías navales en particular, haciendo mención a las experiencias emprendidas por astilleros españoles pioneros en estas prácticas.
 
[EN] The internationalization of the production of the naval factories comes impelled by the possibilities that the new construction techniques open up to the disintegration of the productive processes. Also, the advances of the technologies of the information and communication reduce the inconveniences of the localization of activities in different centers located in geographically distant areas. Also, the depreciation of the costs of transport subtracts importance to the obstacles of the displacement of the parts of the ship among the different construction points. In spite of it, in the naval sector whose habitual objective market is the world, the internationalization of the production turns out to be a less frequent practice.
 
Then, in this work we pursue to identify the keys that govern the contemporary processes of internationalization in general and those of internationalization of the production in the naval factories in particular, making mention to the experiences undertaken by Spanish shipbuilders.
 
Collections
  • Volumen 05. Número 2 (2005)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka