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dc.contributor.authorRua, Orlando Manuel Martins Marques de Lima
dc.date.accessioned2013-06-12T17:06:49Z
dc.date.available2013-06-12T17:06:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 12(2) : 131-147 (2012)es
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-2157
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/10241
dc.description.abstract[EN]The present research work, based on some of the components of the Common Assessment Framework, sets to analyse the influence held by leadership in specific factors that constitute the organisational climate, and also the impact that these factors have on the quality of municipal public services. For the purposes of this study, we propose Likert’s exploitative autocratic and participative leadership styles to explain the genesis, structure and workflow. As far as the organisational climate is concerned, the variables used are motivation, satisfaction, empowerment, conflict and stress. The main conclusions that arose was that a participative leader confers higher relevance to the quality of service, through motivation, satisfaction, empowerment and human resources positive results, than an exploitative autocratic leader. Performed contributions are based on the empiric research hereby presented, and new research guidelines are proposed. The research methodology used was qualitative, based on the case study.es
dc.description.abstract[ES]El presente trabajo de investigación, partiendo del Modelo de la Estructura Común de Evaluación (Common Assessment Framework), analiza la influencia que el liderazgo tiene en determinados factores que constituyen el clima organizacional así como también el impacto de éstos en la calidad de los servicios públicos municipales. Para este estudio se proponen los estilos de liderazgo de Likert autocrático (coercitivo) y participativo, para explicar el origen, estructura, y funcionamiento y respecto al clima organizacional las variables utilizadas son las de motivación, satisfacción, empowerment, conflicto y estrés. Las conclusiones principales extraídas avalan que un liderazgo participativo otorga más importancia a la calidad del servicio, por vía de una mayor motivación, satisfacción, empowerment y resultados positivos de los recursos humanos, que un estilo de liderazgo autocrático (coercitivo). Las contribuciones realizadas se apoyan en la investigación empírica, presentando alguna consideración a nuestro estudio y proponiendo nuevas directrices de investigación. La metodología empleada en la investigación ha sido cualitativa, apoyada en el estudio de casos.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa de la Universidad del País Vascoes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectliderazgoes
dc.subjectclima organizacionales
dc.subjectcalidad de servicioses
dc.subjectestudio de casoses
dc.titleThe impacts of leadership in the quality of municipal public services: case study of a portuguese municipal counciles
dc.title.alternativeImpactos del liderazgo en la calidad de los servicios públicos municipales: estudio de caso de un ayuntamiento portuguéses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.es/cuadernosdegestion/revista/index.php/numeros?a=da&y=2012&v=12&n=2&o=6es
dc.identifier.doi10.5295/cdg.110287om
dc.subject.jelM10
dc.subject.jelM19
dc.identifier.repecRePEc:ehu:cuader:10241es
dc.subject.categoriaBUSINESS ADMINISTRATION AND BUSINESS ECONOMICS; MARKETING; ACCOUNTING
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaECONOMICS
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT


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