Skeleton based visual pattern recognition. Applications to tabletop interaction
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Date
2009-12-10Author
Beristain Iraola, Andoni
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[EN]The practical context of this thesis work is natural interaction in Interactive
Multimedia Tabletops using visually recognized hand gestures. An
interaction language has been de ned for the speci c characteristics of
this kind of systems and applications. Hand gestures are captured using
an optical video camera, then the image is processed to obtain the hand
shape skeleton. Gesture recognition is performed using pattern matching
techniques speci cally designed to work on the information provided
by skeletal representations of the shapes in the image. This thesis work
introduces a theoretical and computational contribution to the skeleton
computation procedure which achieves better stability than other algorithms
in the literature. This contribution starts from Voronoi skeleton
computation method and based in results which permit an e cient and
robust pruning, obtains stable skeletons in realtime (60fps), which make
possible the application of this technique in the context of Interactive
Multimedia Tabletops [ES]El contexto de aplicación de esta tesis es la interacción en mesas computacionales (tabletops) mediante gestos manuales reconocidos visualmente. Se ha definido un lenguaje de interacción conveniente para este tipo de sistemas y aplicaciones. Los gestos de la mano son capturados con una cámara óptica, la imagen es procesada hasta obtener el esqueleto de la mano. El reconocimiento de los gestos se realiza mediante técnicas de reconocimiento de patrones especialmente diseñadas para trabajar sobre representaciones dadas por información extraída del esqueleto de la figura en la imagen. La tesis presenta una aportación teórica y computacional en el proceso de cálculo del esqueleto que consigue mayor estabilidad que otros algoritmos en la literatura. Dicha aportación parte del método de Voronoi de construcción de esqueletos y en base a resultados que permiten una poda eficiente y estable, obtiene esqueletos estables en tiempo real (30fps) que hacen posible la aplicación de esta técnica en el contexto de las mesas computacionales.