UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • Español
    • Euskera
  • Login
  • English 
    • English
    • Español
    • Euskera
  • FAQ
View Item 
  •   Home
  • DOCENCIA
  • Facultad de Educación de Bilbao
  • Trabajos Académicos-Facultad de Educación de Bilbao
  • View Item
  •   Home
  • DOCENCIA
  • Facultad de Educación de Bilbao
  • Trabajos Académicos-Facultad de Educación de Bilbao
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dolu prozesua Lehen Hezkuntzan

Thumbnail
View/Open
Lan nagusia (1.848Mb)
Date
2018-03-21
Author
García Durán, Maitane
Metadata
Show full item record
URI
http://hdl.handle.net/10810/25862
Abstract
[EUS] Heriotza tabu gaia da gaur egungo gizartean eta hori zuzenean islatzen da hezkuntza curriculumean, zeinetan horren presentziarik ez dagoen. Egungo eskoletan ez da heriotzari buruz hitz egiten, hau bizitzaren parte izan arren. Errealitate honi aurre egiteko, Lehen Hezkuntzan heriotza zeharkako gai moduan tratatzea helburu duen proposamen didaktikoa aurkeztu izan da. Pentsatzen den ez bezala, umeek heriotzaren aurrean dolua bizitzen dute, hortaz, proposamen honekin heriotza bizi-zikloaren parte dela ulertarazi nahi izan da. Ondorioztatutako moduan, umeek ez dute heriotzari buruz hitz egiteko arazorik, hori baita hazi heinean barneratzen duten jarrera.
 
[ES] En la sociedad de hoy en día la muerte es tema tabú y eso se refleja directamente en el currículo de educación, en el que no hay presencia de ello. En las escuelas actuales no se habla de la muerte, aunque ésta sea parte de la vida. Para hacer frente a esta realidad, se ha presentado una propuesta didáctica con la finalidad de tratar la muerte como tema transversal en Educación Primaria. De lo contrario a lo que se piensa, los niños y niñas ante la muerte viven el duelo, por lo tanto, con esta propuesta se ha querido dar a entender que la muerte es parte del ciclo de vida. Como se ha concluido, los niños y niñas no tienen problema para hablar sobre la muerte, ya que esa es una actitud que interiorizan a medida que crecen.
 
[EN] Death is a taboo topic in nowadays society and that is directly reflected in the education curriculum, in which there is no presence of the mentioned issue. In the current schools people do not talk about death, even though it is a part of life. To face this reality, a didactic proposal has been presented with the purpose of treating death as a cross topic in the Primary Education. Contrary to what is thought, when a death happens, children live the mourning and, because of that, the aim of this proposal has been to put around that death is a part of the life cycle. As it has been concluded, children have no problem to talk about death, as it is an attitude they internalize as they grow up.
 
Collections
  • Trabajos Académicos-Facultad de Educación de Bilbao
  • Recolecta

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE