Characterization of entrepreneurial intention in university students as from Systemic Entrepreneurship Intention Model: a case study
View/ Open
Date
2018-06-01Author
Torres Velásquez, Jairo Adolfo
Valencia Arias, Alejandro
Bermúdez Hernández, Jonathan
Díez Echavarría, Luisa Fernanda
Urrego Marín, María Lucelly
Maussa Pérez, Fausto Orlando
Metadata
Show full item record
Cuadernos de Gestión 18(2) : 95-114 (2018)
Abstract
[EN] This paper presents a characterization of the entrepreneurial intention of university students in the city of Medellin. It is based on a quantitative methodological design from a self-administered questionnaire that was applied and validated to 879 students. This questionnaire collected data about the main factors reported in the Systemic Entrepreneurship Intention Model. Factors or components that describe behavior patterns when undertaking a new company were identified through a principal component and cluster analysis. The results identify two factors that explain most of the data variance: the first one is the perceived viability by students to carry out processes of new companies, and the second one is the convenience factor that brings the creation a company. Furthermore, three groups or clusters of students with common characteristics in their entrepreneurial intention were identified. First, the “entrepreneurs” are characterized by having a positive attitude and aptitude regarding entrepreneurship. The second group is “neutral” and they are subjects partially affected or indifferent about wanting to start a new company. Finally, the group of “non-entrepreneurs” is composed of individuals who showed behavior of apathy towards entrepreneurship. [ES] Este artículo muestra una caracterización de la intención emprendedora de estudiantes universitarios de la ciudad de Medellín. Este estudio parte de un diseño metodológico cuantitativo a partir de un cuestionario autoadministrado aplicado y validado a 879 estudiantes, en el cual se recolectó información sobre los principales factores reportados en el Modelo de Intención Emprendedora Sistémico. Mediante un análisis de componentes principales y de clúster se lograron identificar los factores o componentes que describen los patrones de comportamiento en cuanto a emprender una empresa. Los resultados obtenidos identifican dos factores que explican la mayor parte de la varianza de los datos, el primero es la viabilidad percibida por los estudiantes para llevar a cabo procesos de emprendimiento y el segundo factor es la conveniencia que le reporta el crear una empresa. De otro lado, se lograron identificar tres grupos o clúster de estudiantes con características comunes y disímiles en su intención de emprender, el primero, los “emprendedores”, que se caracterizan por poseer una actitud y aptitud positiva frente al tema; el segundo grupo el “neutro” el cual está parcialmente afectado o indiferente en cuanto a querer emprender una nueva empresa y el último los “no emprendedores”, los cuales presentaron un comportamiento de apatía frente al tema.