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dc.contributor.authorTorres Velásquez, Jairo Adolfo
dc.contributor.authorValencia Arias, Alejandro
dc.contributor.authorBermúdez Hernández, Jonathan
dc.contributor.authorDíez Echavarría, Luisa Fernanda
dc.contributor.authorUrrego Marín, María Lucelly
dc.contributor.authorMaussa Pérez, Fausto Orlando
dc.date.accessioned2018-12-03T16:20:56Z
dc.date.available2018-12-03T16:20:56Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 18(2) : 95-114 (2018)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-2157
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/30013
dc.description.abstract[EN] This paper presents a characterization of the entrepreneurial intention of university students in the city of Medellin. It is based on a quantitative methodological design from a self-administered questionnaire that was applied and validated to 879 students. This questionnaire collected data about the main factors reported in the Systemic Entrepreneurship Intention Model. Factors or components that describe behavior patterns when undertaking a new company were identified through a principal component and cluster analysis. The results identify two factors that explain most of the data variance: the first one is the perceived viability by students to carry out processes of new companies, and the second one is the convenience factor that brings the creation a company. Furthermore, three groups or clusters of students with common characteristics in their entrepreneurial intention were identified. First, the “entrepreneurs” are characterized by having a positive attitude and aptitude regarding entrepreneurship. The second group is “neutral” and they are subjects partially affected or indifferent about wanting to start a new company. Finally, the group of “non-entrepreneurs” is composed of individuals who showed behavior of apathy towards entrepreneurship.es_ES
dc.description.abstract[ES] Este artículo muestra una caracterización de la intención emprendedora de estudiantes universitarios de la ciudad de Medellín. Este estudio parte de un diseño metodológico cuantitativo a partir de un cuestionario autoadministrado aplicado y validado a 879 estudiantes, en el cual se recolectó información sobre los principales factores reportados en el Modelo de Intención Emprendedora Sistémico. Mediante un análisis de componentes principales y de clúster se lograron identificar los factores o componentes que describen los patrones de comportamiento en cuanto a emprender una empresa. Los resultados obtenidos identifican dos factores que explican la mayor parte de la varianza de los datos, el primero es la viabilidad percibida por los estudiantes para llevar a cabo procesos de emprendimiento y el segundo factor es la conveniencia que le reporta el crear una empresa. De otro lado, se lograron identificar tres grupos o clúster de estudiantes con características comunes y disímiles en su intención de emprender, el primero, los “emprendedores”, que se caracterizan por poseer una actitud y aptitud positiva frente al tema; el segundo grupo el “neutro” el cual está parcialmente afectado o indiferente en cuanto a querer emprender una nueva empresa y el último los “no emprendedores”, los cuales presentaron un comportamiento de apatía frente al tema.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectclusteres_ES
dc.subjectentrepreneurial intention modeles_ES
dc.subjectentrepreneurshipes_ES
dc.subjectstudentses_ES
dc.subjectclústeres_ES
dc.subjectemprendimientoes_ES
dc.subjectintención emprendedoraes_ES
dc.subjectmodelo de intención emprendedoraes_ES
dc.titleCharacterization of entrepreneurial intention in university students as from Systemic Entrepreneurship Intention Model: a case studyes_ES
dc.title.alternativeCaracterización de la intención emprendedora en estudiantes universitarios a partir del Modelo de Intención Emprendedora Sistémico: caso de estudioes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España*
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2018&vol=2018&num=2&o=4es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.160670jt
dc.subject.jelL26


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