Social capital as a theoretical approach in Strategic Management
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Date
2019-06-06Author
Ortiz García Navas, Beatriz
Donate Manzanares, Mario Javier
Guadamillas Gómez, Fátima
Metadata
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Cuadernos de Gestión 19(2) : 137-158 (2019)
Abstract
[EN] The objective of this research paper is to investigate, from a theoretical point of view, the strategic relevance of social capital. In recent years, academic literature in this field has witnessed remarkable growth, recognizing social capital as a key element for companies, due to its contribution to the creation of competitive advantages. However, it might be said that its development is still emerging, given the number of discrepancies among researchers regarding its definition, measurement, and its positive or negative impact on other variables. For this reason, a set of empirical studies that show the social capital effect on diverse types of organizational results have been reviewed, taking as a reference the definition and dimensions proposed by Nahapiet and Ghoshal (1998).
Additionally, different theoretical links between social capital and four related Strategic Management approaches are presented, such as the Intellectual Capital-Based View, the Knowledge-Based View, the Resource-Based View and the Dynamic Resource-Based View. A main conclusion drawn from this review is that social capital, being a knowledge-based resource, enables access to both internal and external resources and thus a firm’s competitive advantage and, consequently, its value creation can be generated from the combination of both areas. Going in depth and clarifying this strategic linkage are thus a challenge to address in future studies. [ES] El principal objetivo de este trabajo es mostrar la relevancia estratégica del capital social organizacional desde un punto de vista teórico. En los últimos años, la literatura académica relacionada con este concepto ha experimentado un notable crecimiento, reconociendo que el capital social es un elemento fundamental para que las empresas generen ventajas competitivas. Sin embargo, se podría afirmar que su desarrollo es todavía incipiente al existir multitud de discrepaciancias entre los investigadores acerca de su conceptuación, la medición de sus dimensiones o los efectos positivos o negativos que podría tener sobre otras variables. Por este motivo, tomando como referencia la definición y dimensiones propuestas por Nahapiet y Ghoshal (1998), se ha realizado una revisión de las investigaciones que, de manera empírica, han estudiado las relaciones entre el capital social y distintos tipos de resultados organizacionales. Igualmente, se exponen diferentes nexos teóricos encontrados entre el capital social y los principales enfoques en Dirección Estratégica como son Enfoque Basado en el Capital Intelectual, el Enfoque Basado en el Conocimiento, el Enfoque Basado en los Recursos y el Enfoque Basado en las Capacidades dinámicas. Se concluye que el capital social, como recurso basado en el conocimiento, podría permitir el acceso a otros recursos internos o externos, y que la creación de valor y la generación de ventajas competitivas de una empresa puede provenir de la combinación de ambos ámbitos. Así, futuros estudios deben encaminarse hacia la profundización y clarificación de este nexo estratégico.