Now showing items 9-12 of 14

    • Thumbnail

      Manipulative imagination: how to move things around in mathematics 

      Giardino, Valeria (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2018)
      In the first part of the paper, previous work about embodied mathematics and the practice of topology will be presented. According to the proposed view, in order to become experts, topologists have to learn how to use ...
    • Thumbnail

      The geometrical basis of arithmetical knowledge: Frege and Dehaene 

      Costreie, Sorin (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2018)
      Frege writes in Numbers and Arithmetic about kindergarten-numbers and “an a priori mode of cognition” that they may have “a geometrical source.” This resembles recent findings on arithmetical cognition. In my paper, I ...
    • Thumbnail

      ¿“Natural” y “Euclidiana”? Reflexiones sobre la geometría práctica y sus raíces cognitivas 

      Ferreirós Domínguez, José; García Pérez, Manuel Jesús (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2018)
      Se discutirán críticamente algunas tesis recientes sobre cognición geométrica, específicamente la tesis de la universalidad planteada por Dehaene et al., y la idea de una “geometría natural” empleada por Spelke. Argumentaremos ...
    • Thumbnail

      Cognitive stories and the image of mathematics 

      Wagner, Roy (Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2018)
      This paper considers two models of embodied mathematical cognition (a modular model and a dynamic model), and analyses the image of mathematics that they support.; Este artículo considera dos modelos de cognición matemática ...