UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Zer
  • (2008) Volumen 13. Número 24
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Zer
  • (2008) Volumen 13. Número 24
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Del negro al gris: Howard Hawks en la adaptación de The Big Sleep

Thumbnail
View/Open
3624-12598-1-PB.pdf (353.8Kb)
Date
2008
Author
Frago Pérez, Marta
Metadata
Show full item record
Zer 13(24) : 257-279 (2008)
URI
http://hdl.handle.net/10810/40969
Abstract
This article analyzes The Big Sleep (Howard Hawks, 1946) as film adaptation. Through a comparative study with Raymond Chandlers novel, it focuses on the narrative aspects that distinguish the film from its literary source. Most of them are related to the directors decision of introducing a central romantic plot in the story, an issue so essential that dilutes the genre in which the film is usually classified. This fact places the film closer to Hawks lively filmography than to the hopelessness tone of film noir; Este artículo analiza la película The Big Sleep (Howard Hawks, 1946) como adaptación cinematográfica. A través de un estudio comparativo con la novela de Raymond Chandler, se subrayan los aspectos narrativos que distancian la película de su fuente literaria. Estos cambios proceden principalmente de la decisión de Hawks de introducir una elaborada trama romántica en la historia. Este aspecto resulta tan sustancial que afecta al género al que la película pertenece, situándola más cerca de la filmografía vitalista de Hawks que del tono desesperanzado del cine negro.; Artikulu honek The Big Sleep filma (Howard Hawks, 1946) moldaketa zinematografiko gisa du aztergai. Raymond Chandler-en nobelarekiko azterketa konparatiboaren bitartez, pelikula bere literatura-iturritik aldentzen duten narrazio-alderdiak azpimarratzen dira. Aldaketa hauek Hawks-ek istorioan bilbe erromantiko landua sartzeko erabakiak eragin zituen batik bat. Hain da funtsezkoa alderdi hau, non pelikularen generoari berari eragiten baitio, Hawks-en filmografia bizizaletik hurbilago jarriz, zinema beltzaren tono etsitik baino.
Collections
  • (2008) Volumen 13. Número 24

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka