Blandas maquinas de guerra: el potencial deseante de la cibernética
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Date
2016Author
Cebral Loureda, Manuel
Metadata
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AusArt 4(2) : 205-216 (2016)
Abstract
Cybernetics has taken over from the technical and disciplinary social technologies that characterized the social machines in the productivist capitalism until the XVIII and XIX century. Through simultaneous control of the individual and the collective, singularizing the information and redistributing ubiquitously the control points, observation and surveillance throughout the social body, the new network era facilitates behaviors and prevent any accident in the same analytical and axiomatic operation that thus always justified itself, without the possibility of being at the same time controlled, analyzed. An all-one-machine threatens to be implemented as all-one-possible against chaos; for every body, affection, folk, singularity ... The speech for the use and development of soft technologies only partly opposed to this logic; because otherwise it is also part of it. Perhaps to break this loop is necessary to clarify the issues that within the movement itself respond the problematizations already expressed in the criticism that precede us.; La cibernética ha cogido el relevo de las técnicas y tecnologías sociales disciplinarias que caracterizaron las máquinas sociales hasta el capitalismo productivista del S.XVIII y XIX. A través de un control simultáneo de lo individual y lo colectivo, singularizando la información y redistribuyendo los focos de control, observación y vigilancia ubicuamente en todo el cuerpo social, la nueva era red facilita las conductas y previene todo accidente en una misma operación analítica y axiomática que se justifica de este modo siempre a sí misma, sin posibilidad de ser a su vez controlada, analizada. Un todo-uno-máquina amenaza con implantarse como el todo-uno-posible frente al caos; para todo cuerpo, afecto, pueblo, singularidad… El discurso a favor del uso y desarrollo de tecnologías blandas sólo se opone en parte a esta lógica; pues de otro modo es también parte de la misma. Quizá, para deshacer este lazo, sea necesario precisar las cuestiones que dentro del mismo movimiento atienden a las problematizaciones ya expresadas en las críticas que nos anteceden.