Browsing Volumen 04. Número 2 (2016) by Issue Date
Now showing items 1-14 of 14
-
Modos y medios en el registro fotográfico: aproximación más allá de los límites de la fotografía de registro
(UPV-EHU Press, 2016)With photographic registry as a boundary study, and a series of photographic shots of art work made by important artists, we analyze the possible overcome of the limits of the photographic medium, adapting the techniques ... -
Blandas maquinas de guerra: el potencial deseante de la cibernética
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)Cybernetics has taken over from the technical and disciplinary social technologies that characterized the social machines in the productivist capitalism until the XVIII and XIX century. Through simultaneous control of the ... -
El potencial transformador del juego emersivo desde el punto de vista de las prácticas artísticas
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)This paper deals with the transformative potential that is brought forth in digital games when a change in the attention vector is made, which from being outside in, or immersive, turns to be inside out, or emersive. Thus, ... -
Narración colaborativa como tecnología blanda: funciones, aplicaciones y desafíos
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)According to cognitive science, storytelling helps us to understand, remember, learn or organize our perceptions and thoughts. These functions have been deployed throughout history and are currently applied by marketing, ... -
El funcionamiento de las tecnologías de la imagen en la creación de imaginarios normativos
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)In this article, imaging technologies as transmitters of social subjectivities are analysed, with an emphasis on the non-neutrality of photographic devices. It has examined photographic technology and its current technological ... -
Historias en tránsito
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)“Historias en tránsito” es un proyecto interactivo sonoro que se plantea como una metáfora, una representación del proceso inmigratorio que han vivido miles de personas, generada a partir de la abstracción de un espacio ... -
Para una crítica de la transparencia: cajas negras y cubos blancos como dispositivos de creación colectiva
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)This paper develops a critical analysis of the concept of dispositive as a form of producing scenarios collectively. The imagery of the black box as opposed to the white cube is used to study how the relationship between ... -
Estado de sitio; Gesto de coleccionar: conversando con Rafael Tormo Cuenca
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)From the conversation with the valencian artist Rafael Tormo Cuenca comes a reflection on our relationship with the world at this time in which we interact through technological devices and it seems that our physical social ... -
Foodcultura: la experiencia de coleccionar
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)The career of the artist Antoni Miralda is long, complex, and impossible to classify, because his methodologies are entangled with his projects and with his work. Much of his work is articulated around the act of collecting. ... -
El poder de lo inútil: las tecnologías blandas y las bellas artes
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)We approach the concept of crafts as body of knowledge that belongs to the expert in contrast to a contemporary art without utility in itself, as a way to distinguish technology from technique in art. The superiority ... -
Transmedia Bizipenak Egituratuz: “Tirabirak / Tiras que Aflojan” Proiektuaren Kasua
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)El proyecto TIRABIRAK analiza la representación del conflicto vasco en las viñetas de los diarios, durante los años 1977 y 2016. Sin embargo, es más que un proyecto de investigación, ya que propone una reflexión crítica y ... -
Tecnologías relacionales en las prácticas artísticas participativas: Casos, mecánicas y estrategias
(UPV-EHU Press, 2016)Hoy en día el concepto de “tecnología” se identifica de manera naturalizada con las tecnologías duras (aquellas que desde las ciencias físicas y naturales se ocupan de aspectos tangibles de la realidad) dejando de lado ... -
(h)Actos o cómo el arte se convierte en una tecnología blanda
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)La transmisión de la memoria asociada al Patrimonio Arquitectónico Industrial Obsolescente del País Vasco (PAIOPV1) se está perdiendo. ¿Cómo puede la acción artística, entendida como una tecnología blanda, ser capaz de ... -
La construcción del organismo social como una obra de arte (repeating Beuys)
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2016)This article consists of three parts. The first one presents the Art-Life movement (or lifelike art, as Allan Kaprow, creator of Happening, coined) and its two main trends: the Duchampian way, which lies in the expansion ...