UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • español
    • Basque
  • Login
  • English 
    • English
    • español
    • Basque
  • FAQ
View Item 
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Revista de Psicodidáctica
  • (2015) Volumen 20. Número 2
  • View Item
  •   ADDI
  • INVESTIGACIÓN
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • Servicio Editorial UPV/EHU
  • Revistas
  • Revista de Psicodidáctica
  • (2015) Volumen 20. Número 2
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eficacia de una intervención psicoeducativa basada en clima social, violencia percibida y sociométricos en alumnado de educación primaria

Thumbnail
View/Open
13206-53166-2-PB.pdf (343.1Kb)
Date
2015
Author
Carrasco Romero, Cira
Alarcón Postigo, Rafael
Trianes Torres, María Victoria
Metadata
Show full item record
Revista de psicodidáctica 20(2) : 247-262 (2015)
URI
http://hdl.handle.net/10810/48328
Abstract
This research aims to evaluate the effectiveness of the third module -Learning to Help and Cooperate- from the Programme for the Development from Appropriate Social Relationships in Primary Education (Trianes, 2012) on a set of self-report variables (class social climate and school social climate, and observed and perceived school violence), and other variables with a sociometric format (physical aggressiveness, help and liking). The study involved 78 participants (44 schoolboys and 34 schoolgirls) from third and fourth grade at a public school in Malaga (Spain). In order to evaluate the effectiveness of the intervention, a pretest-posttest control group design has been conducted together with covariance statistical analyses. Results showed that the intervention had a positive effect on the class social climate variables and variables with a sociometric format.; El objetivo del presente trabajo es evaluar la eficacia del tercer módulo Aprender a ayudar y a cooperar del Programa para el desarrollo de relaciones sociales competentes en educación primaria (EP) (Trianes, 2012), sobre un conjunto de variables de autoinforme (clima social del aula y del centro, y violencia escolar percibida y observada), así como otras variables con formato sociométrico (agresividad física, ayuda y gusta). Han participado en el estudio 78 alumnos/as (44 niños y 34 niñas) de tercero y cuarto de educación primaria de un centro público de la provincia de Málaga. Para evaluar la eficacia de la intervención, se ha llevado a cabo un diseño pretest-postest con grupo control y los análisis estadísticos realizados han sido análisis de la covarianza. Los resultados muestran que la intervención produjo efectos positivos en la variable clima social del aula y en las variables de formato sociométrico.
Collections
  • (2015) Volumen 20. Número 2

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka
 

 

Browse

All of ADDICommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
OpenAIRE
EHU Bilbioteka