Show simple item record

dc.contributor.authorGázquez Linares, José Jesús
dc.contributor.authorPérez-Fuentes, María del Carmen
dc.contributor.authorCarrión Martínez, José Juan
dc.contributor.authorLuque de la Rosa, Antonio
dc.contributor.authorMolero Jurado, María del Mar
dc.date.accessioned2020-11-17T16:29:34Z
dc.date.available2020-11-17T16:29:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationRevista de psicodidáctica 20(2) : 321-337 (2015)
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/48332
dc.description.abstractThe aims of this study are to identify the interpersonal value profiles and analyze whether there are differences with respect to behavior and social attitude in a sample made up of 885 Compulsory Secondary Education (ESO) students (14-17 years), of whom 49.8% (n = 441) were males and 50.2% (n = 444) were females. The results show the identification of three different interpersonal value profiles corresponding to different levels of antisocial and criminal behavior. Thus the ARL-BCB (high recognition and leadership – low conformity and benevolence) group had the most antisocial and criminal behavior, low levels of social sensitivity, conformity and helpfulness-collaboration, and high levels of dominance, aggressiveness-stubbornness and apathy-isolation. Points that need to be worked on in preventive intervention of antisocial and criminal behavior of students by improving their social attitudes are highlighted.; Los objetivos de este trabajo son identificar los diferentes perfiles de valores interpersonales y analizar si entre ellos, existen diferencias respecto a la conducta y actitud social. Todo ello, en una muestra formada por 885 alumnos de Educación Secundaria (14 a 17 años), de los cuales, el 49.8% (n= 441) son hombres y el 50.2% (n = 444) mujeres. Los resultados muestran la identificación de tres perfiles de valores interpersonales diferentes, correspondiéndose con diferentes niveles de conductas delictivas y antisociales. Así, el grupo con mayor presencia de ambas conductas, antisociales y delictivas, bajos niveles de sensibilidad social, conformidad y ayuda- colaboración, y altos niveles de dominancia, agresividad-terquedad y apatía-retraimiento es el ARL-BCB (alto reconocimiento y liderazgo -baja conformidad y benevolencia-). Finalmente, se ponen de relieve los aspectos a trabajar en la intervención preventiva de las conductas antisociales y delictivas del alumnado a través de la mejora de las actitudes sociales.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titlePerfiles de valores interpersonales y análisis de conductas y actitudes sociales de adolescentes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2015, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/revpsicodidact.12978


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record