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dc.contributor.authorCastillo Apraiz, Julen
dc.contributor.authorMatey de Antonio, Jesús
dc.date.accessioned2020-12-16T13:58:19Z
dc.date.available2020-12-16T13:58:19Z
dc.date.issued2020-11-27
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 20(3) : 41-52 (2020)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837
dc.identifier.issn1988-2157
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/49122
dc.descriptionJEL: O31, M539es_ES
dc.description.abstract[EN] Purpose – The need for companies to become more innovative has never been greater, because innovation helps them deal with a turbulent environment by providing them a sustainable competitive advantage. In this sense, it has been generally accepted that a successful innovative environment requires a welltrained work force. Nevertheless, the literature showing how personnel training drives the innovationperformance relationship in industries where innovation is a key factor is scarce, especially in high-tech industries such as the pharmaceutical industry. Thus, we build upon existing studies to contribute to the innovation and training-related literature by considering the latter as a mediating variable between innovation and business performance. Hence, we aim to assess the impact of innovation on performance, and bring new insights into the innovation-performance link by including training as a variable that drives the aforementioned relationship. Design/methodology – We apply the partial least squares structural equation modeling technique to a sample of German pharmaceutical firms. The data were collected in mid-2014 by means of a computerassisted telephone interviewing (CATI) procedure. As a result, 200 valid responses were obtained from CEOs. Findings – First, this study demonstrates that both innovation and personnel training have a significant, positive impact on performance. Second, the results suggest that training personnel does indeed positively mediate the innovation-performance link. Hence, our study helps explain how innovation effectively translates into greater levels of performance. Originality / value – We answer calls to clarify about the innovation-personnel training relationship to generate greater levels of performance in turbulent environments. Furthermore, we assess this fact in the pharmaceutical industry, where paradoxically there is a lack of studies within the aforementioned framework.es_ES
dc.description.abstract[ES] Objetivo – La necesidad de innovación que tienen hoy en día las empresas nunca fue mayor, dado que la innovación les ayuda a enfrentarse a entornos turbulentos, proporcionándoles una ventaja competitiva sostenible. En este sentido, la comunidad científica defiende que un entorno innovador exitoso necesita de una mano de obra bien formada. No obstante, existe un gap en la literatura a la hora de analizar cómo la formación de la mano de obra impulsa el efecto positivo de la innovación sobre el rendimiento empresarial en entornos donde la innovación es clave, sobre todo en sectores altamente tecnológicos como es el caso del sector farmacéutico. Basándonos en estudios previos, nos apoyamos en la literatura que estudia la innovación y la formación de la mano de obra y consideramos ésta última como una variable que media la relación innovación- rendimiento empresarial. Así, valoramos el impacto de la innovación sobre el rendimiento empresarial y adquirimos nuevas percepciones sobre la relación innovación-rendimiento empresarial incluyendo la formación como una variable que impulsa dicha relación. Diseño / metodología – Aplicamos una técnica de modelización de ecuaciones estructurales partial least squares (PLS-SEM) sobre una muestra de empresas farmacéuticas alemanas. Los datos fueron obtenidos a mediados del año 2014 por medio del procedimiento computer-assisted telephone interviewing (CATI). Se obtuvieron 200 respuestas válidas de CEOs. Resultados – En primer lugar, el estudio demuestra que tanto la innovación como la formación de la mano de obra tienen un efecto positivo y significativo sobre el rendimiento empresarial. En segundo lugar, se demuestra que efectivamente la formación de la mano de obra tiene un efecto mediador sobre la relación innovación- resultados empresariales. Así, nuestro trabajo ayuda a explicar el mecanismo mediante el cual la innovación se transforma eficazmente en un mayor rendimiento empresarial. Originalidad / valor – Arrojamos luz sobre la relación innovación-formación de la mano de obra a la hora de generar altos niveles de resultados empresariales en entornos turbulentos. Además, analizamos esta circunstancia en el sector farmacéutico, un sector en el que paradójicamente existe una escasez de literatura científica en la materia.es_ES
dc.description.sponsorshipWe are grateful to some colleagues and the anonymous reviewers for their helpful comments and insights. We highly appreciate the financial support received from the Fundación Emilio Soldevilla para la Investigación y el Desarrollo en Economía de la Empresa (FESIDE) foundation and the Unidad de Formación e Investigación en Dirección Empresarial y Gobernanza Territorial y Social (UFI 11/51) research and training unit.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.subjectinnovationes_ES
dc.subjectpharmaceutical industryes_ES
dc.subjectpersonnel traininges_ES
dc.subjectperformancees_ES
dc.subjectmediationes_ES
dc.subjectIPMAes_ES
dc.subjectinnovaciónes_ES
dc.subjectindustria farmacéuticaes_ES
dc.subjectformación de la mano de obraes_ES
dc.subjectrendimiento empresariales_ES
dc.subjectmediaciónes_ES
dc.titleThe mediating role of personnel training between innovation and performance: Evidence from the German pharmaceutical industryes_ES
dc.title.alternativeEl rol mediador de la formación de la mano de obra entre la innovación y el rendimiento empresarial: evidencia en el sector farmacéutico alemánes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2020&vol=20&num=3&o=4es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.180990jc


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