Show simple item record

dc.contributor.authorSánchez Torres, Javier A.
dc.contributor.authorVarón Sandoval, Alexander
dc.contributor.authorArroyo Cañada, Francisco Javier
dc.contributor.authorRojas Berrio, Sandra
dc.date.accessioned2021-01-13T08:07:15Z
dc.date.available2021-01-13T08:07:15Z
dc.date.issued2021-01-11
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 21(1) : 7-18 (2021)es_ES
dc.identifier.issn1131-6837 (print)
dc.identifier.issn1988-2157 (online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/49721
dc.description.abstract[EN] This study analyses the factors that users of consumer-to-consumer (C2C) commerce value as direct influences in the intention to use and the acceptance of a marketplace. An empirical model is formulated, which integrates three variables that evaluate trust and, in turn, other variables that influence C2C intention and purchases, taking a sample of 686 surveys gathered using the Internet in Colombia. The results show that trust is a fundamental factor in this type of electronic commerce in Colombia, given that C2C users seek intermediation pages with third-party recognition (TPR) and high web quality; similarly, key variables in the adoption of this type of commercial platform include finding low prices and social influence. The perception of trust in this type of electronic commerce is a broader concept that requires the analysis of psychosocial factors. For companies that manage marketplaces, this study allows them to focus on key actions and tools in their websites. This study allows one to get to know the users of this transactional system, specifically for the Latin American region, highlighting the variables that they most consider when engaging in direct commerce between people. The results show that C2C requires marketplaces that guarantee the necessary conditions for a purchase/sale transaction with trust and quality.es_ES
dc.description.abstract[ES] Este estudio, analiza los factores que los usuarios del comercio entre personas C2C valoran como influyentes directos en la intención de uso y adopción de un Marketplace. Se plantea un modelo empírico que integran tres variables que examinan la confianza y a su vez otras variables que inciden en la intención y compra C2C, tomando una muestra de 686 encuestas recogidas por internet en Colombia. Los resultados muestran que la confianza es un factor fundamental en este tipo de comercio electrónico en Colombia, teniendo que los usuarios del C2C buscaran páginas de intermediación que tengan third party recognition (TPR) y calidad en su web, así mismo, variables claves en la adopción de este canal comercial son encontrar precios bajos y la influencia social, la percepción de confianza en este tipo de comercio electrónico, es un concepto más amplio que requiere un análisis de factores psicosociales. Para las empresas que gestionan los Marketplace, este estudio les permite enfocarse en acciones y herramientas claves de sus sitios web. Este estudio permite conocer a los usuarios de este sistema transaccional, específicamente para la zona latinoamericana, resaltando cuáles son las variables que más tienen en cuenta para comercializar entre personas. Los resultados demuestran que el C2C requiere de Marketplace que garanticen las condiciones necesarias para una compra/venta en condiciones de confianza y calidad.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa (Universidad del País Vasco UPV/EHU)es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
dc.subjectelectronic purchasees_ES
dc.subjectC2Ces_ES
dc.subjectadoptiones_ES
dc.subjectUTAUTes_ES
dc.subjectelectronic commercees_ES
dc.subjectmarketplacees_ES
dc.subjectcompra electrónicaes_ES
dc.subjectadopciónes_ES
dc.subjectcomercio electrónicoes_ES
dc.titleExploring the factors affecting the use of C2C in Colombiaes_ES
dc.title.alternativeExploración de los factores del uso del C2C en Colombiaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderAtribución-NoComercial-SinDerivadas (cc by-nc-nd)
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.eus/cuadernosdegestion/revista/en/published-issues/articulo?year=2021&vol=21&num=1&o=1es_ES
dc.identifier.doi10.5295/cdg.180945js
dc.subject.jelM30
dc.subject.jelM31


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-SinDerivadas (cc by-nc-nd)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas (cc by-nc-nd)