Bat-bateko bertsolaritza Lehen Hezkuntzan
Fecha
2021-11-25Autor
Sagardia Berriotxoa, Josu
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
[EUS] Ondorengo lanean ahozko literaturaren adar baten inguruan hitz egingo da, bat-bateko
bertsolaritzaren inguruan hain zuzen ere. Izan ere, ahozko literatura ez tradiziozkoen artean,
bat-bateko bertsolaritza euskal munduan dugun ikur nagusienetakoa da, non haren
konplexutasunak eta ezaugarriek gainontzeko ahozko literatura mota desberdinetatik
ezberdintzen duten. Hori dela eta, bat-bateko bertsolaritzaren zenbait definizio ikusteaz gain,
haren ezaugarri nagusiak adierazi eta azalduko dira lan honetan, besteak beste, doinua,
errima, neurria, bertsolaritzaren zailtasuna, etab.
Horrez gain, gaur egun Euskal Herrian Lehen Hezkuntzan dagoen bertsolaritza proiektu
nagusiaz hitz egingo da, “gu ere bertsotan” izenekoa. Alderdi honetan, proiektuaren
egitasmo, funtzionamendu, helburu nagusiak… zeintzuk diren helaraziko dira, eta proiektu
honek hezkuntzako arlo ezberdinetan (hizkuntzan, musikan, kulturan eta trebetasun sozial
eta pertsonaletan) dakartzan ekarpen nagusiak adieraziko dira.
Alabaina, honakoa esaten den bezala egiten dela ziurtatzeko eta baietzatzeko, gaian adituak
diren bi pertsonekin egin da elkarrizketa: Mikel Artola eta Aitor Mendiluzerekin. Era honetan,
teorian esaten dena errealitatearekin kontrastatu aukera izan dut, horrela, zenbait ondorio
ateraz. Ondorioez gain, etorkizunera begira hobetzeko edo jorratu nahi diren alderdiak ere
zeintzuk diren jakiteko aukera izan dut.
Arrazoi hauek direla medio, bertatik abiatuta unitate didaktiko bat sortu dut, non honakoa
bat-bateko bertsolaritzan oinarritzen den. Beraz, ezerezetik bat-batean bertsotan aritzeko
aukera eskaini nahi izan dut honekin, errezenetik zailenera doazen jarduera batzuk burutuz. [ES] En el siguiente trabajo se hablará de una rama de la literatura oral, del bertsolarismo
repentino o improvisado en concreto. De hecho, entre la literatura oral no tradicional, el
bertsolarismo repentino o improvisado es uno de los mayores símbolos del País Vasco,
donde su complejidad y características los diferencian del resto de las distintas literaturas
orales. Es por eso que, aparte de ver ciertas definiciones, se expondrán las características
principales del bertsolarismo (la melodía, la rima, la medida, la dificultad del verso, etc.).
Además de eso, se hablará sobre el proyecto más grande del bertsolarismo que hay
actualmente en Educación Primaria en el País Vasco, el proyecto “gu ere bertsotan”. En este
apartado, se expondrán el funcionamiento, los objetivos principales… del proyecto, y
además, se mencionan las principales aportaciones que genera el proyecto en los distintos
apartados o temas de la educación, como pueden llegar a ser en el idioma, en la música, en
la cultura y en las habilidades sociales y personales.
Sin embargo, para confirmar y verificar que lo recién mencionado se cumple, se les ha
entrevistado a dos expertos en el tema, a Mikel Artola y a Aitor Mendiluze. De esta manera,
he tenido la oportunidad de contrastar lo que se dice en la teoría con la realidad, así
pudiendo sacar algunas conclusiones. Además de esto, he tenido la oportunidad de saber
cuáles son los aspectos que se quieren trabajar o mejorar en un futuro.
Partiendo desde este punto, he diseñado una unidad didáctica donde se basa en el
bertsolarismo repentino o improvisado. Con esto, he querido ofrecer un material para poder
saber hacer bertsos desde la nada, haciendo ejercicios desde lo simple a lo complejo.