Browsing Número 14 (2015) by Issue Date
Now showing items 1-13 of 13
-
Aulas modernas. Nuevas perspectivas sobre las reformas de la educación secundaria en la época de la JAE (1907-1939
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Una foto y muchos recuerdos. La escuela de Caloca en Liébana
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Pistas epistemológicas y pasarelas para la formación docente en ciencias sociales
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)The article approaches four structuring concepts: place, identity, memory, and heritage to base the educational formation on social sciences. The creation and legitimization of to know student demonstrates a network of ... -
Cine-Club Besaya (1973-1984). Una propuesta extraescolar pionera en la Enseñanza Secundaria
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)Education laws begin to consider extracurricular activity since 1985, but in the seventies the Besaya Film Club, a pioneering activity was born, devised by professor César Rosino Mata when the film scene is characterized ... -
Una aproximación a la historia de la escolarización de las gitanas y gitanos españoles (2ª PARTE: SIGLOS XX y XXI)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)If history of Spanish gypsies has been barely studied and published, the history of their schooling and education during these 6 centuries of troubled shared citizenship has been even less studied.This article sets the ... -
La educación patrimonial. Retos y pautas para educar a la ciudadanía desde lo patrimonial en Latinoamérica
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)Cultural heritage in Latin American society is such a cultural capital, geared with citizens’ daily life and identity. It takes up roles and social spaces that go beyond historical and artistical assessment.Cultural Heritage ... -
Las “disciplinas del Movimiento” en la escuela franquista (1936-1975)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)During the Francoist regime in Spain a series of school courses were asigned to two political organizations both dependent of the so called ‘Secretaría General del Movimiento’ (General Secretary for Movement), an evolution ... -
Pedagogía museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo (Actas de las VI Jornadas Cientí-ficas de la Sociedad Española para el Estudio del Patrimonio Histórico-Educativo -SEPHE-)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Patronato de Protección de Menores. Colegio Nuestra Señora del Carmen (Viérnoles, Cantabria)
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Profesores: vidas nuevas verdades antiguas. Una influencia decisiva en la vida de los alumnos
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)... -
Don Francisco Giner de los Ríos: Un soñador para la escuela
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)This year of 2015 is the centenary of the death of Don Francisco Giner de los Ríos, founder of the Institución Libre de Enseñanza and the most influential personality in our education system, since the last quarter of the ... -
El Centro de Estudios sobre la Memoria Educativa (CEME) de la Universidad de Murcia: una aventura académica en curso
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)The creation of the Centre of Studies for Educational Memory (CEME) at the University of Murcia was approved by the Board of the same on 2nd April 2009. El CEME is a collective initiative that has been born to foster and ... -
La depuración franquista del magisterio en las escuelas primarias de Carabanchel
(Centro de Recursos, Interpretación y Estudios de la Escuela, 2015)The victory of the general Franco in 1939 led to a regimen which was supported by the creation of a nationalist and catholic education system. The called faculty’s depuration brought thousands of teachers before commissions ...