Show simple item record

dc.contributor.authorMartín Fraile, Bienvenido
dc.contributor.authorParra Nieto, Gabriel
dc.contributor.authorSánchez-Barbero, Beatriz
dc.date.accessioned2025-02-07T16:40:58Z
dc.date.available2025-02-07T16:40:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationCabás (32) : 87-106 (2024)
dc.identifier.issn1989-5909
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/72544
dc.description.abstractAfter the Spanish Civil War, a political regime was established that recovered the concepts of homeland and religion as fundamental ideological principles. This study analyses whether the school practices of national Catholicism, centred on individual sacrifice for the homeland and religion, influenced the gender identity of female students. For this purpose, school notebooks of the female school of the Centro Museo Pedagógico of the University of Salamanca were analysed. The results confirm that the new regime dismantled Republican egalitarian policies, relegating women to subordinate roles and turning them into guardians of Catholic discourse and the conservative values of Franco’s regime.Cabás, 32 - diciembre 2024https://doi.org/10.1387/cabas.26774; Tras la Guerra Civil, se estableció un régimen político que recuperó los conceptos de patria y religión como principios ideológicos fundamentales. Este estudio analiza si las prácticas escolares del nacionalcatolicismo, centradas en el sacrificio individual por la patria y la religión, influyeron en la identidad de género de las alumnas. Para ello, se analizaron cuadernos escolares de la escuela femenina del Centro Museo Pedagógico de la Universidad de Salamanca. Los resultados confirman que el nuevo régimen desmanteló las políticas igualitarias republicanas, relegando a las mujeres a roles subordinados y convirtiéndolas en guardianas del discurso católico y de los valores conservadores del franquismo
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titlePatria y religión: el nuevo currículo para la escuela elemental del periodo franquista. Un estudio a través del análisis de cuadernos escolares de género femenino
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/cabas.26774


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© 2024 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as © 2024 Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional