UPV-EHU ADDI
  • Back
    • English
    • Español
    • Euskera
  • Login
  • English 
    • English
    • Español
    • Euskera
  • FAQ
View Item 
  •   Home
  • UPV/EHU - Otras Publicaciones
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • INVESTIGACIÓN
  • Management Letters/Cuadernos de Gestión
  • Volumen 11. Número 1 (2011)
  • View Item
  •   Home
  • UPV/EHU - Otras Publicaciones
  • Publicaciones - UPV/EHU
  • INVESTIGACIÓN
  • Management Letters/Cuadernos de Gestión
  • Volumen 11. Número 1 (2011)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patrones de innovación en las empresas hosteleras: el caso español

Thumbnail
View/Open
CdG_1113.pdf (320.9Kb)
Date
2011
Author
López Fernández, M.ª Concepción
Serrano Bedia, Ana Mª
Gómez López, Raquel
Metadata
Show full item record
Cuadernos de Gestión 11(1) : 59-74 (2011)
URI
http://hdl.handle.net/10810/7841
Abstract
[ES] El objetivo de este trabajo es contribuir a la mejora del conocimiento existente sobre los patrones de innovación en las empresas hosteleras. Para ello, se ha utilizado una muestra representativa de 443 empresas hosteleras españolas pertenecientes al CNAE-55, que forman parte de la Tercera Encuesta de Innovación Tecnológica elaborada por la Comisión Europea (CIS-3) la cual se basa en una versión revisada del Manual de Oslo.
 
Para la consecución del objetivo planteado se ha llevado a cabo, en primer lugar, un análisis descriptivo que muestra evidencia empírica de varios aspectos relacionados con las actividades de innovación de las empresas hosteleras. En segundo lugar, se ha realizado un análisis multivariante, en particular un análisis factorial y un análisis cluster, que nos ha permitido identificar 5 patrones de innovación existentes entre las empresas hosteleras españolas: “empresas altamente innovadoras en proceso”, “empresas altamente innovadoras en producto”, “empresas tradicionales orientadas al proceso”, “empresas innovadoras con escasa cooperación” y “empresas innovadoras con una fuerte cooperación”.
 
[EN] The aim of this paper is to contribute to the understanding of innovation patterns in hospitality firms. To this end, we have use a representative sample of 443 Spanish hospitality firms (NACE-55) taken from the Third Community Innovation Survey (CIS-3), which is based on the revised version of the Oslo Manual.
 
For the attainment of the objective of the paper we carry out, on the first place, a descriptive analysis to provide empirical evidence on a variety of aspects of innovation activities in hospitality firms. On the second place, we carry out a multivariate analysis and, in particular factor and cluster analysis to identify innovation patterns. The results confirm the existence of 5 clusters or patterns of innovation among hospitality firms that we have called “high process-innovating firms”, “high product-innovating firms”, “traditional process-oriented firms”, “innovative low cooperated firms”, and “innovative strongly cooperated firms”.
 
Collections
  • Volumen 11. Número 1 (2011)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)SubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesDepartamentos (cas.)Departamentos (eus.)Subjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
OpenAIRE
OpenAIRE