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dc.contributor.authorRuiz Palomino, Pablo
dc.contributor.authorBañón Gomis, Alexis J.
dc.contributor.authorRuiz Amaya, Carmen
dc.date.accessioned2012-05-30T16:51:18Z
dc.date.available2012-05-30T16:51:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationCuadernos de Gestión 11(n.e.) : 15-31 (2011)es
dc.identifier.issn1131-6837 (Print)
dc.identifier.issn1988-2157 (Online)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/7870
dc.description.abstract[EN] In the last decades, the topic of business ethics has attracted great interest at the academic and professional levels. Nowadays business ethics is being increasingly implemented as a necessary discipline in universities’ study plans on business management. Moreover, its importance is also evident according to the worldwide increase of organizations and/or institutions that have implemented ethics systems. However, some approaches thoroughly do not consider the importance and the need of an ethical behaviour and are still guiding the actions and the way of thinking of many academics and professionals led to consider that the only responsibility of business is limited just to profit maximization.es
dc.description.abstractAfter analyzing and debating the postulates of this line of thought, this paper concludes that the companies bear the responsibility of behaving ethically. This responsibility does not exclusively imply serving and being fair to its shareholders as the only actors to care about. Its fulfilment requires the recognition of other actors in scene, its stakeholders, to constitute a consistent basis on which companies can satisfactorily operate in the market.es
dc.description.abstractThe implementation of an ethical management system (from now on EMS) can contribute to the generation of an ethical culture and to the improvement of the moral quality of the whole organization. As a consequence, together with the achievement of the desired Top Managers “best place to work”, the corporate reputation related to its stakeholders can be improved redounding in the value creation for the company.es
dc.description.abstract[ES] Durante las últimas décadas, la ética empresarial ha atraído un gran interés tanto a nivel académico como profesional. En la actualidad, la ética empresarial está siendo crecientemente implementada como disciplina necesaria en los planes de estudio sobre gestión empresarial de las universidades. Además, se evidencia su importancia con el incremento experimentado a nivel mundial de organizaciones e instituciones que han implementado sistemas de ética. Sin embargo, algunos enfoques de pensamiento que todavía se encuentran guiando las acciones y la forma de pensar de muchos académicos y profesionales no consideran la importancia y la necesidad de un comportamiento ético por entender que la única responsabilidad de la empresa se encuentra limitada a la maximización de beneficios.es
dc.description.abstractDespués de analizar y debatir los postulados de esta línea de pensamiento, este trabajo concluye que las empresas tienen la responsabilidad de comportarse éticamente. Esta responsabilidad no implica exclusivamente servir y ser justo con los accionistas como los únicos actores sobre los que responsabilizarse sino el reconocer otros actores en escena, los grupos de interés, para construir una base sólida sobre la que las empresas puedan operar satisfactoriamente en el mercado.es
dc.description.abstractLa implementación de un sistema de gestión ético (en adelante, SGE), puede contribuir a la generación de una cultura ética y a la mejora de la calidad moral de la organización. Como consecuencia, junto al tan anhelado “mejor lugar para trabajar” por parte de la Alta Dirección se puede mejorar la reputación frente a los grupos de interés, lo que redunda en la creación de valor para la empresa.es
dc.language.isoenges
dc.publisherInstituto de Economía Aplicada a la Empresa de la Universidad del País Vascoes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectethicses
dc.subjectethical management systemes
dc.subjectresponsibilityes
dc.subjectstrategic strengthes
dc.subjectvalue creationes
dc.subjectéticaes
dc.subjectsistema de gestión éticaes
dc.subjectresponsabilidades
dc.subjectfortaleza estratégicaes
dc.subjectcreación de valores
dc.titleMorals in business organizations: an approach based on strategic value and strength for business managementes
dc.title.alternativeLa moral en las organizaciones empresariales: un enfoque sobre su valor y fortaleza estratégicos para la gestión empresariales
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.holder© Cuadernos de Gestión
dc.relation.publisherversionhttp://www.ehu.es/cuadernosdegestion/revista/index.php/numeros?a=da&y=2011&v=11&n=3&o=1
dc.identifier.doi10.5295/cdg.100221pr
dc.subject.jelM1
dc.subject.jelM10
dc.subject.jelM14
dc.identifier.repecRePEc:ehu:cuader:7870es
dc.subject.categoriaBUSINESS AND INTERNATIONAL MANAGEMENT
dc.subject.categoriaBUSINESS ADMINISTRATION AND BUSINESS ECONOMICS; MARKETING; ACCOUNTING
dc.subject.categoriaSTRATEGY AND MANAGEMENT
dc.subject.categoriaORGANIZATIONAL BEHAVIOR AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
dc.subject.categoriaINDUSTRIAL RELATIONS AND LABOR
dc.subject.categoriaECONOMICS


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