Show simple item record

dc.contributor.authorVillarroel Villamor, José Domingo
dc.contributor.authorZuazagoitia Rey-Baltar, Daniel
dc.date.accessioned2018-03-26T07:26:40Z
dc.date.available2018-03-26T07:26:40Z
dc.date.issued2016-07
dc.identifier.citationEducación química 27(3) : 205-208 (2016)es_ES
dc.identifier.issn0187-893X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/25987
dc.description.abstractThe fact that sea ice may be a suitable source for fresh water is nothing new; in fact, sailors were aware of this long ago. Nevertheless, the issue that ice does reject the ions of a saline solution is not a well known topic by both novice learners and prospective teachers. This paper describes a practical activity carried out in the regular chemistry training course aimed at teachers-to-be with the objectives of, on the one hand, getting to know the phenomenon of brine rejection and, on the other hand, taking advantage of the utilized experimental design to gain insight into the colligative properties of solutions. This activity might also be adequate for secondary and high school levels.es_ES
dc.description.abstractEl hielo proveniente de la congelación del agua de mar es una fuente de agua potable. Este es un hecho bien conocido por pescadores y gentes de la mar desde antaño. Sin embargo, el fenómeno de la exclusión de la salmuera durante la congelación de disolución de agua salada es un tema poco conocido entre el profesorado en formación. Este artículo presenta una actividad práctica diseñada para ser llevada a cabo en un curso de formación básica en química para el alumnado de magisterio, con el objetivo de, por un lado, conocer más de cerca el fenómeno de la exclusión de la salmuera, y por otro, ayudar a lograr una mejor comprensión de las propiedades coligativas de las disoluciones. La actividad que se presenta también puede ser adecuada para el aula de secundaria.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de Méxicoes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectprospective teacherses_ES
dc.subjectbrine rejectiones_ES
dc.subjectcolligative propertieses_ES
dc.subjectsolutionses_ES
dc.subjectformación del profesoradoes_ES
dc.subjectexclusión de la salmueraes_ES
dc.subjectpropiedades coligativases_ES
dc.subjectdisolucioneses_ES
dc.titleThe phenomenon of brine rejection: a practical proposal for prospective primary teacher traininges_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holderThis is an open acces item distributed under the Creative Commons CC license BY-NC-ND 4.0es_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0187893X1630009X?via%3Dihubes_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.eq.2016.03.001
dc.departamentoesDidáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentaleses_ES
dc.departamentoeuMatematikaren eta zientzia esperimentalen didaktikaes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This is an open acces item distributed under the Creative Commons CC license BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as This is an open acces item distributed under the Creative Commons CC license BY-NC-ND 4.0