Show simple item record

dc.contributor.authorOregui González, Eider ORCID
dc.contributor.authorAierbe Barandiaran, Ana ORCID
dc.contributor.authorBermejo Berros, Jesús
dc.date.accessioned2019-04-17T11:02:00Z
dc.date.available2019-04-17T11:02:00Z
dc.date.issued2019-04-07
dc.identifier.citationAnales de psicología 25(2) : 269-279 (2019)es_ES
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/32533
dc.description.abstract[EN] This research analyses whether the structure (non-narrative or narrative) that characterizes cartoons affects the narrative skill and identifi-cation of values and countervalues, as opposed to personal (age, school year, gender and attention level) or contextual (school network and socio-economic and cultural index of the school) factors of Primary Education students. 186 students participated in it, who have reported on the episode watched. The study has a quasi-experimental design with blended meth-odology (quantitative and qualitative). The results obtained through regres-sion analysis confirm that the structure has a greater effect than the rest of the factors. We conclude that it is advisable to consider the structure of audio-visual content, not just the potential values or countervalues, both in future research and in designing and implementing interventions in formal and informal settings.es_ES
dc.description.abstract[ES] Esta investigación analiza si la estructura (no narrativa o narra-tiva) que caracteriza a dibujos animados incide en la habilidad narrativa e identificación de valores y contravalores frente a factores personales (edad, curso educativo, sexo y nivel atencional) o contextuales (red e índice socio-económico y cultural del centro educativo) del alumnado de Educación Primaria. Se ha contado con la participación de 186 estudiantes que han re-latado el episodio visionado. El estudio tiene un diseño cuasiexperimental con metodología mixta (cuantitativa y cualitativa). Los resultados obteni-dos mediante análisis de regresión confirman que la estructura incide en mayor grado que el resto de factores. Se concluye que conviene considerar el tipo de estructura de los contenidos audiovisuales, y no solo la potencia-lidad en valores o contravalores, tanto en investigaciones futuras como al diseñar e implementar intervenciones en el ámbito formal e informal.es_ES
dc.description.sponsorshipUniversity of the Basque Country UPV/EHU [EHU13/65]; University of the Basque Country UPV/EHU [UFI11/04];University of the Basque Country UPV/EHU [GIU15/14]; Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España [BES-2015-071923]; European Social Fund [BES-2015-071923].es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherAnales de Psicología / Annals of Psychologyes_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MINECO/BES-2015-071923es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/*
dc.subjectnarrative skilles_ES
dc.subjectvalueses_ES
dc.subjectcountervalueses_ES
dc.subjectcartoonses_ES
dc.subjectprimary educationes_ES
dc.subjectregressiones_ES
dc.subjecthabilidad narrativaes_ES
dc.subjectvaloreses_ES
dc.subjectcontravaloreses_ES
dc.subjectdibujos animadoses_ES
dc.subjecteducación primariaes_ES
dc.subjectregresiónes_ES
dc.titleNarrative skill and identification of values and countervalues in cartoons by Primary Education studentses_ES
dc.title.alternativeHabilidad narrativa e identificación de valores y contravalores en dibujos animados por alumnado de Educación Primariaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2019es_ES
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.um.es/analesps/es_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.35.2.331441
dc.departamentoesMétodos de investigación y diagnostico en educaciónes_ES
dc.departamentoesPsicología evolutiva y de la educaciónes_ES
dc.departamentoeuBilakaeraren eta hezkuntzaren psikologiaes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzako ikerkuntza eta diagnosi metodoakes_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2019
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2019