Efectos de la crisis económica en la producción de contenidos de ficción televisiva en España entre 2010 y 2015
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Date
2016Author
García de Castro, Mario
Caffarel Serra, Carmen
Metadata
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Zer 21(40) : 177-193 (2016)
Abstract
In the following research we analyze the television series of Spanish fiction, since this kind of show is special in television programming. Through this analysis, we can study the consequences the economic crisis in 2008 in Spain, had for the television industry, in general, and on the production of dramas, in particular. The aging of the, the failure of pay-tv in Spain, the predominance of the duopoly of two private companies, the fnancial cuts in investment, the suffocation of public television stations, are some of these implications of the crisis. All this has provoked a big regression of the quality in the offer of contents of television programs and also the consumption habits of TV viewers in this country.; El objeto de estudio es la ficción nacional entendida como género paradigmático de la producción de contenidos de la programación televisiva. A través de su análisis se repasan las consecuencias que la crisis económica ha tenido para la producción y la creación de ficción: el envejecimiento del público del prime time, el fracaso de la televisión de pago, el predominio del duopolio privado, los recortes de las inversiones, la asfixia de las televisiones públicas, son algunos de los efectos de la crisis. Todo ello ha producido un retroceso en la calidad de contenidos y en hábitos de consumo.; Azterketa honen xedea fikzio nazionala da, telebistako programazioko edukien ekoizpenaren genero paradigmatiko gisa ulertuta. Azterketaren bidez, krisi ekonomikoak fikzioa ekoitzi eta sortzeko orduan izan dituen ondorioak berrikusi dira. Krisiaren ondorioetako batzuk hauek dira: “Prime time” ordutegiko publikoaren zahartzea, ordainpeko telebistaren porrota, duopolio pribatuaren nagusitasuna, inbertsioen murrizketak eta telebista publikoen asfixia, besteak beste. Horrek guztiak nolabaiteko atzerakada eragin du edukien kalitatean eta kontsumo-ohituretan.