Browsing Volumen 03. Número 1 (2015) by Issue Date
Now showing items 1-19 of 19
-
La danza en personas con discapacidad intelectual: revisión sistemática e identificación de los elementos necesarios para evaluar cambios de movimiento
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)La danza se considera una herramienta que contribuye al bienestar de la persona desde una perspectiva integradora. Estudios anteriores afirman, a través del Dibujo de la Figura Humana (DFH), que mejora el bienestar emocional ... -
Hezkuntza graduko ikasleen autokontzeptu artistikoa
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)The purpose of this investigation is to measure Education Degree students’ artistic self-concept. This research is part of a broader thesis study and 1321 students have participated from four Universities at the Basque ... -
Una experiencia pedagógica comunitaria de análisis de repertorio de danza contemporánea; desde la teoría a la práctica y viceversa
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This article reveals an educational experience, which included students in their third year of studies specializing in Choreography and Interpretation of Contemporary Dance, held in the center CSDV. This investigation was ... -
Optimizando la adecuación de las enseñanzas superiores de danza a los protocolos de evaluación de la educación superior
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This article presents the design and initial results of a research that extends to 2016 and aims to optimize the adaptation of dance in higher education to the evaluation procedures of the higher education at the Spanish ... -
Danza creativa: el rol del material y la imaginación
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Creative Dance is a basic formation with the purpose of serving as an exploration and reflection guide on how to make and conceive motion. It contributes to the knowledge of the body, the repertoire of movements and the ... -
Análisis de la coordinación de los brazos y la cabeza en el flic-flac en tournant, de gran pose a gran pose
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This article presents the final coordination of all body parts during the execution of the academic ballet step flic-flac in Big Poses. Taking into account the results drawn from my previous research, I can state that the ... -
Los suelos de la danza. Autoetnografías escenificadas de Frederick Wiseman
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)El director Frederick Wiseman ha cartografiado, a lo largo de su dilatado periplo cinematográfico, la forma y la vida de las instituciones. En este particular territorio fílmico, la danza conecta el espacio institucional ... -
Bailando el silencio: la SignoDanza
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)SignDance is a discipline Arymux company works with and it is a fusion between different dance styles and sign languages. “Dancing the Silence” is the name for this company signdance performance. The research is being done ... -
Herramientas proyectuales en la obra de Anne Teresa De Keersmaeker. Proyecto coreográfico y proyecto arquitectónico: paralelismos
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This essay attempts to establish a theoretical relationship between the choreographic project and the architectural project, pointing out similarities when creating in both disciplines. Through the choreographic analysis ... -
La danza: aliada perfecta del pasado
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)The present essay shows three aspects of reconstructed choreographies done on the last few years: the first one deals with the controversies of reconstruction itself; that is, with the impossibility to get back the History ... -
Cuando danza y género comparten escenario
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)The article exposes a set of relations between dance and gender. The body is the instrument of dance, so that the gender perspective is entirely appropriate for the analysis of dance. Gender studies and the fight for women ... -
Balletvale+, la técnica de la danza clásica y la música como complemento a la rehabilitación física de la parálisis cerebral
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Cerebral palsy (CP) is the most common motor disability originated during childhood that describes a group of permanent disorders of the development of movement and posture causing activity limitations and affects the ... -
La belleza en la fealdad en la obra de Alain Platel
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Different aesthetics theories have considered the ugliness as opposite of the beauty, but all these theories recognize the principle that the art has the power of representing in a beautiful way what is considered as ugly, ... -
Las revistas especializadas: un fondo documental para el estudio de la historia de la danza en España
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Given the lack of interest that in dance has raised in Spain, using the daily press as a secondary source to reconstruct its history it is insufficient, since references are often scarce, incomplete and in some cases ... -
La danza y su voz: experiencias en la práctica coreográfica actual
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This essay takes as starting point the question posed by Gilles Deleuze –following Spinoza-, the well known What can a body do?, in order to reformulate it into: What can the interweaving of voice, body, word and language ... -
Duncan y Dalcroze en el sistema de Stanislavski: huellas de la danza y de la rítmica
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)This article wants to show the importance of the corporal techniques in the system for the training of actors, created by Konstantin Stanislavski, looking for the influence of dance of Isadora Duncan's and the eurhythmics ... -
A propósito de un eslabón perdido: la (re)aparición de Assemblage (Merce Cunningham, Richard Moore, 1968)
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Largamente olvidada entre otros materiales, la película Assemblage ha sido recientemente redescubierta, restaurada y presentada en diversas premieres en los Estados Unidos. En 1968 Merce Cunningham tiene la oportunidad de ... -
Interpretación de la “La Danza” de Stschoukine (1909-1910) realizada por Henri Matisse, obra que representa el momento álgido de su perseverante investigación artística sobre la danza
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)An approach to the figurative and plastic analysis of the work "The Dance " for Stschoukine (1909-1910) of 260 x 391 cm done in oil on canvas by the French artist Henri Matisse (1869-1954). The interpretation of the work ... -
La integración de competencias emocionales en el currículo de las enseñanzas regladas de Danza del País Vasco
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Dance formal education build their teaching methodology on an almost non-existent emotional education. The integration of emotional competencies in the teaching of this artistic and educational discipline is vital. We ...