Show simple item record

dc.contributor.authorRamos Díaz, Estibaliz ORCID
dc.contributor.authorRodríguez Fernández, Arantzazu
dc.contributor.authorFernández Zabala, Aranzazu ORCID
dc.contributor.authorRevuelta Revuelta, Lorena
dc.contributor.authorZuazagoitia Rey-Baltar, Ana ORCID
dc.date.accessioned2020-11-17T16:38:51Z
dc.date.available2020-11-17T16:38:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRevista de psicodidáctica 21(2) : 339-356 (2016)
dc.identifier.issn1136-1034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/48353
dc.description.abstractThe study of school engagement is currently a topic of great interest in psychoeducational research, since it offers a new vision of students’ development. The aim of this study is to analyze the relationship between perceived social support, general self-concept and school engagement. Participants were 1,250 students (49% boys; 51% girls) aged between 12 and 15 (M = 13.72, SD = 1.09), who were selected randomly for the sample group. The study tests a structural model for analyzing the effects of perceived social support and general self-concept on school engagement. The results provide evidence in favor of the influence of family and peer support on school engagement, through the mediating variable general self-concept. Support from teachers and family was found to have a direct influence on school engagement. The results are discussed within the framework of positive psychology, along with the implications for future research.; El estudio de la implicación escolar constituye en la actualidad una temática de gran interés en el ámbito de la investigación psicoeducativa al aportar una renovada visión del desarrollo del alumnado. El objetivo de este estudio es analizar las relaciones entre apoyo social percibido, autoconcepto general e implicación escolar. Participaron 1250 estudiantes (49% chicos; 51% chicas), de entre 12 y 15 años (M =13.72, DT = 1.09), seleccionados aleatoriamente. Se somete a prueba un modelo estructural para analizar los efectos del apoyo social percibido y el autoconcepto general sobre la implicación escolar. Los resultados aportan evidencias a favor de la influencia que el apoyo familiar y el apoyo de los iguales ejercen sobre la implicación escolar a través del autoconcepto general como variable mediadora, mientras que el apoyo del profesorado y de la familia inciden directamente sobre la implicación escolar. Se discuten los resultados en el marco de la psicología positiva y las implicaciones para futuras investigaciones.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.titleApoyo social percibido, autoconcepto e implicación escolar de estudiantes adolescentes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2016, Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco Euskal Herriko Unibertsitateko Argitalpen Zerbitzua
dc.identifier.doi10.1387/revpsicodidact.14848


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record