Show simple item record

dc.contributor.authorEizmendi Iraola, Maider
dc.contributor.authorPeña Fernández, Simón ORCID
dc.date.accessioned2021-08-09T07:26:56Z
dc.date.available2021-08-09T07:26:56Z
dc.date.issued2021-07-30
dc.identifier.citationEuropean Public and Social Innovation Review 6(1) : 56-69 (2021)es_ES
dc.identifier.issn2529-9824
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/52773
dc.description.abstract[ES]La histórica división y jerarquización de los distintos saberes se ha trasladado también al periodismo científico, que ha primado habitualmente ciertas áreas como la ciencia, la tecnología, la ingeniería o las matemáticas (CTIM). En este contexto, el objetivo de este estudio ha consistido en analizar la presencia de las ciencias sociales y las humanidades en los medios online, partiendo de la idea de que, dadas sus características, los cibermedios son herramientas idóneas para el periodismo científico y se prestan a incluir nuevos temas. Mediante el análisis de contenido, se han estudiado 208 informaciones sobre ciencia publicadas en El País (España), Público (Portugal) y The Guardian (Reino Unido). Los resultados indican que la presencia de las ciencias sociales y las humanidades es menor que la de las ciencias duras y asciende a una de cada tres informaciones analizadas, siendo la historia y la economía los temas más presentes. Los datos también indican que las noticias sobre las ciencias sociales y las humanidades tienden a utilizarse en mayor medida como fuentes de autoridad, con una presencia más dispersa en diferentes secciones del medio, frente a un mayor valor noticioso de los resultados de las investigaciones en las áreas de la ciencia, la tecnología, la ingeniería o las matemáticas, que tienden a aparecer con mayor frecuencia en la sección específica de cada medio. Por todo ello, el protagonismo de las ciencias sociales y las humanidades tiende a quedar diluido en las páginas de los medios de comunicación frente al resto de las disciplinas científicas.es_ES
dc.description.abstract[EN]The traditional division and hierarchy of the different areas of knowledge in the field of science has also been transferred to the study of science journalism, which has given priority to certain areas, and has shown a superior interest in science, technology, engineering and mathematics (STEM). In this context, the objective of this study has been to analyze the presence of social sciences and humanities in online media, based on the idea that, given their characteristics, they are ideal tools for scientific journalism, since they allow the inclusion of new topics. The results indicate that the presence of social sciences and humanities is less than that of hard sciences and increases one of every three pieces of information analyzed being history and economics as the most present topics. The data also indicate that the news on the social sciences and the humanities is to be used to a greater extent as sources of authority, with a more dispersed presence in different sections. On the contrary, the results of investigations in the areas of science, technology, engineering or mathematics have greater news value, and appear with greater frequency in the specific section of each media. Throughout, the prominence of social sciences and the humanities tends to be diluted in the pages of the media in relation to the rest of the scientific disciplines.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherSinnergiak Social Innovationes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectperiodismoes_ES
dc.subjectciberperiodismoes_ES
dc.subjectperiodismo científicoes_ES
dc.subjectdivulgación científicaes_ES
dc.subjectciencias socialeses_ES
dc.subjecthumanidadeses_ES
dc.subjectJournalismes_ES
dc.subjectonline journalismes_ES
dc.subjectdigital journalismes_ES
dc.subjectscience journalismes_ES
dc.subjectsocial scienceses_ES
dc.subjecthumanitieses_ES
dc.title¿Desaparecidas o escondidas? Análisis de la presencia de las ciencias sociales y las humanidades en las versiones online de The Guardian, El País y Públicoes_ES
dc.title.alternativeDisappeared or hidden? Analysing the presence of social sciences and humanities in online versions of The Guardian, El País and Públicoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder(cc) 2021 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licensees_ES
dc.relation.publisherversionhttps://pub.sinnergiak.org/esir/article/view/147es_ES
dc.identifier.doi10.31637/epsir.21-1.5
dc.departamentoesPeriodismo IIes_ES
dc.departamentoeuKazetaritza IIes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

(cc) 2021 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
Except where otherwise noted, this item's license is described as (cc) 2021 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License