The role of parental socialization styles in school engagement and academic performance
dc.contributor.author | Rodríguez Fernández, Arantzazu | |
dc.contributor.author | Revuelta Revuelta, Lorena | |
dc.contributor.author | Sarasa Maya, Marta | |
dc.contributor.author | Fernández Lasarte, Oihane | |
dc.date.accessioned | 2022-03-24T08:16:14Z | |
dc.date.available | 2022-03-24T08:16:14Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | European Journal of Education and Psychology 11(2) : 123-139 (2018) | es_ES |
dc.identifier.issn | 1989-2209 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10810/56053 | |
dc.description.abstract | [EN] Many variables have been analyzed in relation to school adjustment. However, only a few studies have explored the relationship between this construct and parental socialization styles, particularly in Spain. This work aims to examine the role played by maternal and paternal socialization styles in school engagement and academic performance. Participants were 737 secondary school students from the Autonomous Community of the Basque Country, aged between 11 and 18. All students completed the Affect Scale (EA-H) and the Rules and Demands Scale (ENE-H), as well as the School Engagement Measure (SEM), and performance was calculated on the basis of their average grades in mathematics and Spanish. The results indicate that, in the case of academic performance, a permissive style by both parents has the most positive effect on the grades obtained, while in the case of school engagement, it was both the permissive and democratic styles by both parents (with small variations between maternal and paternal styles in accordance with the dimension analyzed) that were most closely associated with a higher level of engagement. The educational implications of these results are discussed. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Son muchas las variables analizadas en relación al ajuste escolar. Sin embargo, la cantidad de trabajos que analizan la relación entre los estilos de socialización parental y el ajuste escolar son escasos, especialmente en nuestro país. El presente trabajo pretende examinar el rol de tales estilos de socialización parental, diferenciando el del padre y el de la madre, sobre la implicación escolar y el rendimiento académico. Participaron 737 estudiantes de Secundaria del País Vasco de entre 11 y 18 años. Rellenaron la Escala de Afecto (EA-H) y Escala de Normas y Exigencias (ENE-H), el Cuestionario de Implicación Escolar (SEM) y el rendimiento se calculó a partir de la nota media en matemáticas y lenguaje. Los resultados indican que en el caso del rendimiento académico es el estilo permisivo de ambos progenitores el que influye de manera más positiva en la obtención de unas mejores calificaciones, mientras que en el caso de la implicación escolar son tanto el permisivo como el democrático del padre y de la madre (con pequeñas variaciones según la dimensión analizada) los que se asocian a una mayor implicación escolar. Se discuten las implicaciones educativas que estos resultados pueden presentar. | es_ES |
dc.description.sponsorship | The authors of this study form part of the Consolidated Research Group IT934-16, within the Basque University System. The study itself forms part of the PPG17/61 and EHUA15/15 research projects run by the University of the Basque Country, and of the EDU2017 ‐83949 ‐P of the Ministry of economy, industry and competitiveness. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | European Journal of Education and Psychology (E J E P) | |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MINECO/EDU2017-83949-P | es_ES |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/ | * |
dc.subject | parental socialization styles | es_ES |
dc.subject | school engagement | es_ES |
dc.subject | academic performance | es_ES |
dc.subject | secondary education | es_ES |
dc.subject | estilos de socialización parental | es_ES |
dc.subject | implicación escolar | es_ES |
dc.subject | rendimiento académico | es_ES |
dc.subject | educación secundaria | es_ES |
dc.title | The role of parental socialization styles in school engagement and academic performance | es_ES |
dc.title.alternative | El rol de los estilos de socialización parental sobre la implicación escolar y el rendimiento académico | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.holder | © Eur. j. educ. psychol. La European Journal of Education and Psychology (EJEP), es una revista seriada revisada por pares, de periodicidad semestral. Tiene un alcance internacional y foco en iberoamérica, es de acceso abierto y utiliza una Licencia Creative Commons de Reconocimiento -No Comercial- sin derivados 4.0 Internacional ( CC BY-NC-ND 4.0 ). Los contenidos están disponibles en acceso abierto inmediatamente después de su publicación. | es_ES |
dc.rights.holder | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España | * |
dc.relation.publisherversion | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1021 | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/1021/806 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.30552/ejep.v11i2.226 | |
dc.departamentoes | Didáctica y organización escolar | es_ES |
dc.departamentoeu | Didaktika eta eskola antolakuntza | es_ES |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Eur. j. educ. psychol. La European Journal of Education and Psychology (EJEP), es una revista seriada revisada por pares, de periodicidad semestral. Tiene un alcance internacional y foco en iberoamérica, es de acceso abierto y utiliza una Licencia Creative Commons de Reconocimiento -No Comercial- sin derivados 4.0 Internacional ( CC BY-NC-ND 4.0 ). Los contenidos están disponibles en acceso abierto inmediatamente después de su publicación.