dc.contributor.author | De la Peña Esteban, Joseba Iñaki  | |
dc.contributor.author | Peña Cerezo, Miguel Ángel  | |
dc.contributor.author | Fotinopoulou Basurko, Olga  | |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T11:22:44Z | |
dc.date.available | 2024-01-24T11:22:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Promet – Traffic & Transportation, 32(2) : 167-7 (2020) | es_ES |
dc.identifier.issn | 0353-5320 | |
dc.identifier.issn | 1848-4069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10810/64280 | |
dc.description.abstract | [EU] Traffic accidents leave lifelong after-effects and if the victim is disabled, they produce a production loss due to the differential in income that will be lost. This average value is very divergent in European countries, although there is consensus on cost components and valuation methods. However, many countries have legally standardised financial compensation so that it is calculated objectively and equitably for all those affected. This paper sets out the procedure for standardising the lost production cost of incapacitated road accident victims. An actuarial methodology relating to known inputs (age and salary) is used to obtain economic compensation for lost productivity. General principles and hypotheses are provided, and cases that require particular valuation are located. The standard cost thus calculated allows a homogeneous, fair and equitable compensation for all those involved in similar circumstances. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Los accidentes de tráfico dejan secuelas de por vida y si la víctima es inválida, producen una pérdida económica debido su diferencial de ingresos. Este valor es muy divergente en Europa, aunque sí existe un consenso sobre qué componentes de coste y métodos de valoración. Sin embargo, algunos países han legalizado la compensación financiera para que se calcule de forma objetiva y equitativa para todos los afectados. Este trabajo establece el procedimiento de normalización para calcular la pérdida de las víctimas de accidentes de tráfico incapacitadas.
Se emplea una metodología actuarial que relaciona los insumos conocidos (edad y salario). Este procedimiento proporciona principios e hipótesis generales y también localiza los casos que requieren una valoración particular. El coste estándar así calculado permite una compensación homogénea, justa y equitativa para todos los implicados en circunstancias similares. | es_ES |
dc.description.sponsorship | This paper was supported by the Consolidated Research Group Eusko Jaurlaritza/Gobierno Vasco EJ/GV: IT 897-16 and by the University-Society Research Project UPV/EHU US 17/20. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | University of Zagreb, Faculty of Transport and Traffic Sciences | es_ES |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/ | * |
dc.subject | road crash | es_ES |
dc.subject | injury | es_ES |
dc.subject | disability | es_ES |
dc.subject | value of life | es_ES |
dc.subject | actuarial valuation | es_ES |
dc.title | Cost of Production Loss for Long-term Disability due to Road Crashes | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.rights.holder | This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://traffic.fpz.hr/index.php/PROMTT/article/view/3195 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.7307/ptt.v32i2.3195 | |
dc.departamentoes | Economía financiera I | es_ES |
dc.departamentoeu | Finantza ekonomia II | es_ES |