Show simple item record

dc.contributor.authorIntxausti Intxausti, Nahia ORCID
dc.contributor.authorUria Iriarte, Esther
dc.contributor.authorAzkarate Morales, Ander
dc.date.accessioned2024-06-13T18:18:47Z
dc.date.available2024-06-13T18:18:47Z
dc.date.issued2024-04-01
dc.identifier.citationRevista Colombiana de Educación (91) : 213-238 (2024)es_ES
dc.identifier.issn0120-3916
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/68419
dc.description.abstractThe general aim of this research study is to detect needs and possible areas of improvement in the Basque education system. To this end, this paper describes and compares the discourses of different informants, using a qualitative methodology based on a census sample of secondary schools and students in the Autonomous Community of the Basque Country (acbc). Although our research is located in a specific geographical and cultural context, the detailed contextualisation of the study may shed light on an international level and may be transferable to other contexts that come close to the characteristics described in this article. Thus, a total of 18 secondary schools from the acbc were selected in accordance with their effectiveness level, calculated on the basis of the results obtained in the Diagnostic Assessments (DAs) across five years. Likewise, professionals involved in the study (18 inspectors, 18 management teams, and 50 educational agents) identified certain priority areas, such as teaching-learning methods, promoting diversity, fostering an evaluative culture and leadership, resource provision, stability of the teaching staff, relationships with families, and optimisation of constructive conflict resolution. This research can help to carry out other research on other education systems based on the dimensions analysed in this article, as they have been found to be a priority for educational agents.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo general de este estudio de investigación es detectar las necesidades y posibles áreas de mejora en el sistema educativo vasco. Con este fin, se plantea describir y comparar los discursos de diferentes informantes, a través de una metodología cualitativa que parte de una muestra de censo de escuelas secundarias y de estudiantes pertenecientes a la Comunidad Autónoma del País Vasco (capv). Aunque nuestra investigación se ubica en un contexto geográfico y cultural específico, la detallada contextualización del estudio puede arrojar luz a nivel internacional y ser transferible a otros contextos que se asemejen a las características descritas en este artículo. Por lo tanto, se seleccionaron un total de 18 centros de educación secundaria de la capv, de acuerdo con su nivel de efectividad, calculado en función de los resultados obtenidos en las Evaluaciones Diagnósticas (EDs) durante cinco años. Asimismo, los profesionales involucrados en este estudio (18 inspectores, 18 equipos directivos y 50 agentes educativos) identificaron algunas áreas prioritarias, como los métodos de enseñanza-aprendizaje, fomento de la diversidad, impulso de una cultura evaluativa y liderazgo, dotación de recursos, estabilidad del personal docente, relaciones con familias y optimización de la resolución constructiva de conflictos. Esta investigación puede ayudar a llevar a cabo otros estudios sobre otros sistemas educativos basándose en las dimensiones analizadas en este artículo, ya que se ha determinado que son prioritarias para los agentes educativoses_ES
dc.description.sponsorshipProject [PGC2018-094124-B-I00] subsidised by the Spanish Ministry of Science, Innovation and Universities (MCIU), the State Agency for Research (AEI) and the European Regional Development Fund (ERDF), and within the GANDERE Research Group [GIU21/056] funded by the University of the Basque Country (UPV/EHU).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Pedagógica Nacional (Colombia)es_ES
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MCIU/PGC2018-094124-B-I00es_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjecteducational efficiencyes_ES
dc.subjecteducational improvementes_ES
dc.subjecteducational qualityes_ES
dc.subjecteducational evaluationes_ES
dc.subjecteficiencia de la educaciónes_ES
dc.subjectmejora de la educaciónes_ES
dc.subjecteducación de calidades_ES
dc.subjectevaluación de la educaciónes_ES
dc.titleDetecting Areas of Improvement in Secondary Education: Listening to Management Teams and Teacherses_ES
dc.title.alternativeDetectando áreas de mejora en la Educación Secundaria: escuchando a los equipos directivos y a los profesores
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.holder2024 Revista Colombiana de Educación. Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.es_ES
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.17227/rce.num91-16220es_ES
dc.identifier.doi10.17227/rce.num91-16220
dc.departamentoesCiencias de la Educaciónes_ES
dc.departamentoeuHezkuntzako ikerkuntza eta diagnosi metodoakes_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

2024 Revista Colombiana de Educación. Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.
Except where otherwise noted, this item's license is described as 2024 Revista Colombiana de Educación. Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.