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dc.contributor.authorHidalgo Cobo, Pablo
dc.contributor.authorVentura Salom, Borja
dc.contributor.authorLópez Marcos, Casandra
dc.date.accessioned2024-07-17T10:57:58Z
dc.date.available2024-07-17T10:57:58Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationZer 29(56) : 131-151 (2024)
dc.identifier.issn1137-1102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10810/68929
dc.description.abstractIn a context characterized by misinformation, ideological polarization, and emerging bloc dynamics within the Spanish party system, it is of particular interest to address the tasks of verification in the realm of political communication. This study examines the fact-checking conducted by Newtral, Maldita, Efe Verifica, and Verificat during the electoral debate between Pedro Sánchez and Alberto Núñez-Feijóo. Through quantitative content analysis and descriptive statistical methods, it evaluates 66 fact-checks covering 27 candidate statements. The findings reveal a notable concentration of fact-checks in the debate's initial phase, primarily focusing on economic matters and the statements of candidate Alberto Núñez-Feijóo. The research highlights a significant level of consistency in statement selection and verification outcomes, largely influenced by the Comprobado fact-checking alliance. Additionally, the study emphasizes the provision of comprehensive explanations beyond mere checking and labelling.; En un contexto de desinformación, polarización ideológica y nuevas lógicas de bloques en el sistema de partidos español, es de especial interés abordar las labores de verificación en el ámbito de la comunicación política. La presente investigación analiza las verificaciones realizadas por Newtral, Maldita, Efe Verifica y Verificat durante el debate electoral entre Pedro Sánchez y Alberto Núñez-Feijóo. El análisis de contenido cuantitativo con análisis estadístico descriptivo de las 66 verificaciones realizadas sobre 27 afirmaciones de los candidatos muestra una concentración de verificaciones en la primera parte del debate, en cuestiones económicas y al candidato Alberto Núñez-Feijóo. Existe alta homogeneidad en la selección de afirmaciones y el resultado de estas, con una fuerte influencia de la alianza de verificación Comprobado. Además, se ofrecen explicaciones en profundidad que desbordan la mera verificación.
dc.language.isospa
dc.publisherServicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleFact-checking de los debates electorales: Estudio de caso comparativo de las agencias de verificación españolas
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.rights.holder© 2024 UPV/EHU Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
dc.identifier.doi10.1387/zer.26104


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