Lengua y derecho a la educación en la Comunidad Autónoma del País Vasco : reflexiones jurídicas sobre el tránsito hacia un nuevo modelo
View/ Open
Date
2006-12Author
Urrutia Libarona, Iñigo
Metadata
Show full item record
Revista de Llengua i Dret 46 : 279-316 (2006)
Abstract
The article analyzes the legal regime
of Euskara in the education system of
the Autonomous Community of the
Basque Country (capv). In the capv, the
legislation recognizes the right to choose
the language of study during the educational
cycle. The students are separated
into different classrooms based on their
language preference. This system of separation
(of language models) has made it
possible to make great strides, although
its implementation also suggests aspects
which, from the perspective of a pluralistic
Basque society on its way towards
greater social, political and language
integration, call for further reflection
The general model for language planning
in the capv was fashioned in the
eighties as a model characterized by the
guarantee of spaces of language freedom,
and the educational system was
charged with making the learning of the
region’s autochthonous language more
widespread. At this point, we already
have a fair degree of evidence on which
to base an analysis of the system of language
models and we are in a position to
conclude that perhaps the educational
system was given too heavy a burden.
Official studies on language performance
of Basque schoolchildren show
(in a way that is now fully verified) that
not all the students who finish their
mandatory period of schooling achieve
the level of knowledge of Euskara
required by the regulations. When faced
with this reality, it becomes necessary
for us to articulate some alternative to
the current configuration of the system
of language models, one that will make
it possible in the future to have a Basque
society that is linguistically more integrated,
thereby avoiding having the
knowledge or lack of knowledge of one
of the official languages become a language
barrier between two communities.
Many sides have urged a reconsideration
of the system of language models.
The Basque Parliament itself has
requested the Department of Education
to design a new system. This article analyzes
the legal foundations on which the
current system is built and explores the
potential avenues for legal cooperation
that would make it possible to move
towards a new system aimed at guaranteeing
higher rates of bilingualism. The
system would be sufficiently flexible so
as to be able to respond to and accommodate
the different sociolinguistic realities
of the region. L’article analitza el règim jurídic de
l’euskera en el sistema educatiu de la
Comunitat Autònoma del País Basc
(capv). A la capv la legislació reconeix
el dret d’elegir la llengua d’ensenyament
durant totes les etapes educatives.
Els alumnes són separats en aules diferents
per raó de la seva preferència lingüística.
Aquest sistema de separació
(de models lingüístics) ha comportat
importants avenços, encara que la seva
aplicació també suggereix aspectes sobre
els quals s’ha de reflexionar des de
la perspectiva d’una societat basca plural
que camini cap a una més elevada
integració social, política i lingüística.
El model general de planificació lingüística
a la capv es va configurar a la
dècada dels vuitanta com un model caracteritzat
per la garantia d’espais de llibertat
lingüística; i es va encomanar al
sistema educatiu la generalització de
l’aprenentatge de la llengua pròpia del
país. Doncs bé, disposem ja d’un cert
bagatge sobre el qual analitzar l’eficàcia
del sistema de models lingüístics i podem
concloure que potser va ser una càrrega
massa pesada l’encomanada al sistema
educatiu. Els estudis oficials sobre
el rendiment lingüístic dels escolars bascos
demostren (ja de manera plenament
contrastada) que no tots els alumnes
que acaben la seva escolarització obligatòria
aconsegueixen el nivell de coneixement
d’euskera exigit per la normativa.
Davant d’aquesta realitat s’exigeix articular
alguna alternativa a l’actual configuració
del sistema de models lingüístics
que possibiliti una societat basca de
futur lingüísticament més integrada,
evitant que el coneixement/desconeixement
d’una de les llengües oficials es
converteixi en una barrera lingüística
entre dues comunitats. Des de múltiples
instàncies s’insta a reconsiderar el
sistema de models lingüístics; el mateix
Parlament basc ha demanat al Departament
d’Educació el disseny d’un nou
sistema. Aquest article analitza les bases
jurídiques sobre les quals es fonamenta
l’actual sistema i s’exploren les eventuals
vies d’articulació jurídica que permetrien
transitar cap a un nou sistema
orientat a garantir cotes més altes de bilingüisme,
i que resulti ser prou flexible
per donar resposta i acomodar-se a les
diferents realitats sociolingüístiques del
país.