La competencia televisiva en el currículo escolar
View/ Open
Date
2008Author
Marta Lazo, Carmen
Metadata
Show full item record
Zer 13(25) : 107-120 (2008)
Abstract
Eskolako ikasleek kriterioz begiratzen ikas dezaten eskatzen du gaurko errealitateak, eta egunero erabiltzen dituzten pantaila anitzek eskaintzen dizkieten mezuak uler ditzaten ere bai. Horretaz gainera, haurrek beraiek eskatzen dute ikasketa hori eskolan bertan eskaini dakien, telebistako edukiak interpretatzeko behar duten prestakuntza gurasoek ez dutelakoan baitaude. Beraz, artikulu honek aztertzen du komunikazioaren inguruko heziketaren presentzia Hezkuntzaren Lege Organikoan eta Lehen Hezkuntzako Errege-Dekretuan.; Reality demands that schoolchildren learn how to look at the messages they are daily bombarded with from within the scope of a well-formed criterion.Furthermore, it is the children themselves that claim for the need of such learning at school, since they do not deem their parents as appropriately qualified to tackle certain issues concerning the interpretation of TV contents. The article offers an analysis about Education how the new Spanish legislation for Primary School deals with media education.; La realidad exige que los escolares aprendan en las aulas a mirar con criterio, fundamentado los mensajes que les proporcionan las distintas pantallas con las que diariamente se relacionan. Además, son los propios niños quienes reclaman la necesidad de ese aprendizaje desde la escuela, ya que consideran que sus padres no están cualificados para abordar determinadas cuestiones relativas a las formas de interpretar los contenidos televisivos. El artículo ofrece un análisis sobre la presencia de la educación en comunicación en la Ley Orgánica de Educación y en el Real Decreto de Educación Primaria.