Browsing Publicaciones by Title
Now showing items 1-20 of 60
-
Advancing the treatment of long-lasting borderline personality disorder: a feasibility and acceptability study of an expanded DBT-based skills intervention
(BMC, 2022)BackgroundLong-term follow-up studies in patients with borderline personality disorder (BPD) consistently show persistent impairment in psychosocial adjustment, although symptoms tend to decrease over time. Consequently, ... -
Cultivando comunidades de práctica en la extensión universitaria: artes escénicas y performativas en el campus de Gipuzkoa
(Universidad de Cádiz, 2019)El artículo presenta la extensión universitaria desde un enfoque relacional, como un ecosistema de interacciones entre agentes académicos y socia - les, dentro y fuera del campus. Basándose ... -
Detecting Areas of Improvement in Secondary Education: Listening to Management Teams and Teachers
(Universidad Pedagógica Nacional (Colombia), 2024-04-01)The general aim of this research study is to detect needs and possible areas of improvement in the Basque education system. To this end, this paper describes and compares the discourses of different informants, using a ... -
Disdainful Hookups: a Powerful Social Determinant of Health
(Springer, 2023-08)The health consequences of gender violence, a global health and social problem, are increasingly studied. Among its roots, research has identified a coercive dominant discourse imposing the idea that masculinities and ... -
Do more effective schools succeed in reducing the gender gap in linguistic communicative competence in a bilingual context?
(Sage, 2023-10-01)The study aims to determine whether schools in the Autonomous Community of the Basque Country (ACBC) succeed in reducing gender differences in language achievement (in Spanish and Basque) in accordance with their effectiveness ... -
EAEko familia etorkinen aukerak lehen hezkuntzan: eskola eta hizkuntza eredua
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2010)... -
Educación en Valores y Formación del Profesorado de Secundaria: el Caso de la UPV/EHU
(FORCE, 2019-09)La finalidad de este estudio es analizar la presencia de la educación en valores en los planes de estudio del Máster en Formación del Profesorado de Secundaria (MFPS), así como la percepción de la misma por parte del futuro ... -
EHUko Pedagogia Gradua lanbide anitzetarako prestatzen: ikasleen asebete eta iritzietan eta irakasleen pertzepzioan oinarritutako analisia
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2020)The spaces that the profession of the Pedagogue has occupied over the years in society has been changing, complicating the identification of his field of work. For this reason, it is up to the pedagogy of the twenty-first ... -
El desarrollo de los valores en la tercera edad: un estudio desde el marco cultural-contextual
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2001)Este trabajo se ha llevado a cabo con el fin de conocer los dilemas reales contextuales y, a partir de ellos, el nivel de razonamiento moral que presenta una muestra de personas de la tercera edad. Para ello, por una parte, ... -
ENEKuS – a key model for managing the transformation of the normalisation of the Basque language in the workplace
(Taylor & Francis Group, 2013-06-21)The aim of this study is to develop a reference model for intervention in the language processes applied to the transformation of language normalisation within organisations of a socio-economic nature. It is based on the ... -
Estrategias de mediación parental sobre el uso de videojuegos en menores de 8-12 años
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2015)Esta investigación explora la utilización de videojuegos y estrategias de mediación parental en niños y niñas de 8 a 12 años. Mediante el Cuestionario de Consumo Mediático Infantil, se han recabado datos referidos a las ... -
Evaluación de un programa de formación para fomentar la participación de los hijos en las tareas familiares
(Sociedad Española de Pedagogía, 2007)Se presenta la evaluación del programa de formación parental «Corresponsabilidad familiar (COFAMI): fomentar la cooperación y responsabilidad de los hijos» (Maganto y Bartau, 2004) llevado a cabo en diversos grupos de ... -
Factores que favorecen la implicación educativa de las familias inmigrantes con hijos en Educación Primaria
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2013)... -
Family involvement and school effectiveness in primary education
(Ediciones de la Universidad de Murcia, 2023-01-01)[EN] The commonly accepted premise that collaboration among the educational community leads to school improvement and greater student achievement is not always fulfilled due to the diverse reality of schools and various ... -
Forum Theatre as a democratic space of citizenship in secondary school: an educational experience in the Basque Country
(Routledge, 2020-10-27)[EN]This article seeks to explore the potential implications of using the Forum Theatre technique in secondary school settings. To do so, we describe the intervention programme undertaken in four secondary schools in the ... -
Fostering the Social Development of Children with Special Educational Needs or Disabilities (SEND) through Dialogue and Interaction: A Literature Review
(MDPI, 2020-06-08)The United Nations’ Sustainable Development Goal 4 stresses the importance of offering all students an inclusive, quality education, so that they can develop necessary life skills, including academic and social skills. ... -
Gurasoen prestakuntza, familia, eskola eta komunitatearen arteko harremanen esparruan
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2004)... -
Habilidades narrativas, valores y relatos personales digitales: una propuesta metodológica para Educación Primaria
(Universitat de Barcelona, 2017)La finalidad general de este trabajo es presentar una propuesta metodológica para la educación en valores a través de contenidos mediáticos de ficción, basada en una investigación previa sobre la relación entre el consumo ... -
Hábitos televisivos, personajes de identificación y valores percibidos por adolescentes con TDAH y estándar
(Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatearen Argitalpen Zerbitzua, 2012)La cultura multipantalla actual ofrece respuestas rápidas y refuerzos inmediatos, pero puede dificultar construir el significado de los mensajes a los más jóvenes y, en particular, a aquellos con Trastorno por Déficit de ... -
Hábitos y valores del alumnado en centros de primaria de alta eficacia escolar
(Universidad de Navarra, 2019-11-07)Diversas investigaciones concluyen que la educación en valores es una parte inseparable de la enseñanza efi caz y que se vincula con mejoras en el aprendizaje y el bienestar emocional y social del alumnado. Este trabajo ...